23948sdkhjf

Byter från tråg till flowpack: ”Hjälper kunden att göra kloka val”

Nystartade livsmedelsföretaget Protos sänker plastanvändningen med 70 procent genom att byta ut trågförpackningarna till flowpack.

Livsmedelsföretaget, som ägs och drivs av den tidigare ishockeymålvakten Thomas Östlund, är bland känd för de regionala varumärkena ”Smak av Gotland” och ”Smak av Svea”.

Övergången från tråg till flowpack omfattar färser, ett byte som företaget är mycket nöjd med. Förutom att plastanvändningen minskar med 70 procent minskar också antalet transporter då förpackningarna är mer kompakta och tar upp mindre utrymme. Detta bidrar till en effektivare logistik och minskade utsläpp. För konsumenterna tar produkterna dessutom mindre plats i både kylskåpet och i återvinningskärlen.

– Vårt beslut att byta till dessa hållbara förpackningar är ännu ett viktigt steg i vår strävan mot att minska klimatpåverkan och hjälpa våra kunder att göra kloka val. Förpackningarna möjliggör dessutom en bättre yta att kommunicera på med konsumenten, säger Linda Ahlmalm, kommersiell chef på Protos.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064