23948sdkhjf

Välbesökta och givande PACK@lunch på Scanpack

På Scanpack genomförde Packmarknaden tillsammans med värdföretag två PACK@lunch. Båda blev välbesökta och bjöd på nya kunskap och intressanta diskussioner för dem som tagit sig tiden att slå sig ner i stolarna vid Pioneer scenen respektive Tech scenen på mässans övre plan.

Först ut var Visutech på mässans andra dag. Visutech är återförsäljare för digitala tryckpressar för flera ledande tillverkare, men framför allt HP Indigo. På scenen diskuterade Visutechs Andreas Wulff, Kartongbolagets VD Joakim Johansson och Lakritsfabrikens ägare Martin Jörgensen fördelarna med digitaltryck.

Kartongbolaget satsade tidigt på digitaltryck och det har blivit ett viktigt komplement till offsettryck i företagets produktionspalett. Lakritsfabriken är en av kunderna som flitigt utnyttjar alla fördelar med digitaltryck för sina presentförpackningar och butiksförpackningar. Kartongbolaget hade dock önskat att flera kunder utnyttjade fördelarna med unikt tryck för en kortare serie förpackningar, eller som är möjligt, på varje enskild förpackning.

– Vi har en bit kvar att övertyga marknaden om fördelarna med digitaltryckta förpackningar, menade Joakim Johansson, som dock intygade digitaltryckets höga kvalitet.

– Jag har jobbat 16 år vid en offsetpress och är en stor anhängare av offsettryck, men måste säga att digitaltryck i vår HP Indigo 30000 håller ännu högre kvalitet. Det är dessutom den enda digitalpressen med livsmedelsgodkända färger.

På kartongbolaget kan digitaltryck och offsettryck användas för samma produkter. Kunden vet oftast inte vilken tryckmetod som har använts. Vilken tryckmetod som används har inte bara med det antal förpackningar som ska tryckas, utan också beläggningen i offsetpressen, storleken på förpackningen och andra produktionsrelaterade faktorer, menar Joakim.

Vid PACK@lunch på torsdagen var Graphic Packaging värdföretag. Graphic Packaging med produktion i Lund har såväl fiberbaserade förpackningar som flexibla plastförpackningar i sin portfölj. I fokus för presentationen stod förpackningsdesign som möter de nya kraven inom EU på hållbarhet och återvinningsbarhet.

Ingen kan väl vara bättre lämpad att hålla en balanserad presentation i detta ämne än ett företag som representerar både fiber och plast som material i förpackningar?

På scen deltog Ralf Mack, affärsutvecklingschef, Ingrid Lidbäck, Marknadsdirektör och Anja Sandberg, fristående förpackningskonsult. Ralf Mack började med att berätta om alliansen 4evergreen, företag i fiberförpackningars värdekedja som omfattar från materialtillverkare, över konverterare till fyllare, varumärkesägare och återvinningsföretag.

4evergreen vill öka den redan höga återvinningen av fiberförpackningar inom EU från 84 procent till 90 procent och stödjer på olika sätt initiativ för att detta mål ska nås. Bland annat har man utvecklat guidelines för förpackningsdesigner om hur förpackningar bör designas för att vara så resurseffektiva och så återvinningsbara som möjligt. Dessa guidelines baseras på kunskap om vad som komma skall i form av EU-regler på förpackningsområdet.

Och just dessa regler talade sedan Ingrid Lidbäck om.

– Det kommer en tsunami av regler på förpackningsområdet inom EU de närmaste åren, sa Ingrid och redogjorde för några av de viktigaste.

Hon visade också med konkreta exempel på hur Graphic Packaging som företag har utvecklat nya förpackningslösningar för att minska användningen av plast utan riskera produktsäkerhet. Graphic Packaging är som tillverkare av bland annat barriärfilm i Lund experter på plasters barriäregenskaper och vad som är möjligt att åstadkomma med en minimal insats av plast.

Bland annat nämndes företagets livsmedelstråg PaperSeal, med 80 procents mindre plast än ett konventionellt plasttråg och den patenterade multipacklösningen i kartong, Keel Clip, för dryckesflaskor, samt monomaterialet EcoFlex PE med fem procent EVOH för produkter som exempelvis vitost.

Moderator Per-Stefan Gersbro höll i den efterföljande paneldiskussionen som även gav publiken möjlighet att ställa frågor till talarna.

Missa inte nästa PACK@lunch i Malmö den 28 oktober. Då handlar det om smarta lösningar för e-handelsförpackningar med Ranpak som värdföretag. Anmälan för deltagande antingen fysiskt eller online görs på packatlunch.se.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094