BillerudKorsnäs har namnändrat
Namnbytet är i linje med företagets strategi att expandera i Nordamerika och fortsätta driva hållbar tillväxt på globala marknader, menar företagsledningen.
– Vi är nu redo att möta framtidens utmaningar som ett företag: Billerud. För ett år sedan satte vi en tydlig strategi med syftet att uppnå lönsam och hållbar försäljningstillväxt fram till år 2030 och att växa i Nordamerika. Namnbytet är ett naturligt steg på den resan, säger Christoph Michalski, VD och koncernchef på Billerud.
Det nya namnet Billerud förpassar ortsnamnet Korsnäs till historien. Det är i år tio år sedan de båda skogs- och pappersföretagen Billerud och Korsnäs aviserade en fusion och tog namnet BillerudKorsnäs. De var två anrika svenska bolag med rötter och arv inom skogs- och pappersindustrin som sträcker sig mer än 150 år tillbaka i tiden som fusionerades.
Det nygamla namnet Billerud omfattar alla bruk och försäljningskontor inom koncernen. Billeruds hemsida är från och med idag billerud.com och alla anställda kommer att ha billerud.com som domän i maildadressen.
– Det är med stolthet som Billerud kommer att föra sin historia in i nuet. Vår skicklighet som tillverkare av förpackningsmaterial sitter inte i namnet utan i våra medarbetare. För oss är produktkvaliteten avgörande. Vi använder nyfiber i vårt förpackningsmaterial vilket ger pappret en sådan styrka att kunderna kan minska både klimatpåverkan och kostnader. Nu fortsätter vi utveckla hållbara förpackningslösningar tillsammans med våra kunder som Billerud, säger Christoph Michalski.