23948sdkhjf

Smarta förpackningar med ny teknik

Välkommen tillbaka efter semestern om du precis som jag har börjat jobba denna vecka. Det stora målet för många av oss denna höst är Scanpack, Nordens ledande förpackningsmässa i Göteborg den 4-7 oktober. Förberedelserna pågår för fullt för en lyckad mässa, som återvänder efter ett extra långt uppehåll på grund av pandemin, och nu är mer efterlängtad än någonsin.

Som Mediepartner till Scanpack är Packmarknaden mässans förlängda kanal ut till marknaden både före, under och efter mässan. Från mässan få vi material som vi vill vidarebefordra till vår läsekrets i tidningen och här på packnet.se. Nedan följer en intervju med Eef de Ferrante, vd för AIPIA (Active and Intelligent Packaging Industry Association), en av talarna under årets Scanpack Summit.

Tillsammans med andra inspiratörer delar han med sig av sin erfarenhet och kunskap om smarta förpackningar och vad som gör dem möjliga. AIPIA är en organisation som arbetar för att skapa en plattform för möten, diskussioner och kunskapsdelning om intelligenta tekniker för förpackningar.

– Vi främjar användning och implementering av aktiv och intelligent teknik både genom att utbilda branschen och genom att sammanföra varumärken och tech-profiler. När vi började för elva år sedan fanns redan ett enormt intresse för smarta förpackningar tack vare kundernas engagemang och diskussionen om matsvinn var högst relevant. Under dessa år har vi utvecklats till en världsomspännande gruppering med fler än 2 000 medlemmar. Det säger en hel del om branschens behov av denna typ av organisation, säger Eef.

Utvecklingen av smarta förpackningar har exploderat. Det är ett område med en hög innovationsgrad som drivs av nya tekniker och Eef menar att det är det som krävs för att möjliggöra beteendeförändringar.

– Ny teknik är nyckeln till att skynda på förändringstakten. Inte lagar eller föreskrifter, utan teknik. Ny teknik har till exempel åstadkommit underverk när det gäller att återvinna material och att uppmuntra konsumenter att återvinna en produkt på rätt sätt. Man kan till exempel lägga till ett osynligt vattenmärke som konsumenten kan skanna och få information om hur produkten ska återvinnas och hur den ska användas på ett mer effektivt sätt.

Förutom att börja använda nya tekniker vill Eef uppmuntra förpackningsindustrin att sluta arbeta i silor i leveranskedjan.

– Leveranskedjan är huvudsakligen uppdelad i silor. Varumärken jobbar till exempel i en separat silo och logistiken i en annan. Genom hela leveranskedjan kan vi se silor som inte är kopplade till varandra. Vi behöver bryta ner dessa silor och använda smart förpackningsteknik i hela leveranskedjan. Och vi kan bara göra det genom att dela data. I leveranskedjan genereras olika data, värdefulla data, och om man behåller dem i silor är de värdelösa. En del av vår mission är att förändra detta – och det är en stor mission. 

Under Scanpack Summit kan du lyssna på Eef när han delar med sig av sin kunskap om behovet av en mer hållbar framtid för förpackningsindustrin.

– Jag ser fram emot att interagera med publiken och att ställa frågor till besökarna. Jag vill verkligen förstå vad de vet. För man måste förstå hur stor effekt smarta förpackningar faktiskt har. Vi har publicerat en rapport som heter “När förpackningen blir smartare än innehållet” och denna insikt är oerhört viktig. För om du tror att en förpackning bara är ett hölje runt en produkt måste du jobba med något annat. Vi närmar oss ett läge där förpackningen är smartare än innehållet.

Artikeln är en del av vårt tema om SCANPACK 2022.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126