Efter fyra års väntan: Scanpack är tillbaka – och i toppform!
Scanpack gick senast 2018. Efter att mässan sköts upp i fjol är det äntligen dags igen. "The packaging event for a new era" är undertiteln till årets upplaga, som arrangeras 4–7 oktober 2022 på Svenska Mässan i Göteborg.
Anna Lena Friberg har stora förväntningar:
– Intresset i branschen ett stort. Alla verkar få en energikick av att återigen ses, nätverka, inspireras och göra affärer.
Årets mässa är fullmatad. Än så länge har 350 utställare från ett 20-tal länder bokat in sig. Siktet är satt på framtiden för förpackningsindustrin, vilket avspeglas i årets teman: nya trender, nya material, innovationer, hållbarhet och digitalisering.
Mångas blickar kommer att riktas mot stora scenen, där en rad spännande talare medverkar. Alex Henriksen, VD för Tetra Pak North Europe, intervjuas av Packmarknadens Chefredaktör, Marcus Petersson. Andra medverkande är bland andra Wim Vouters från DS Smith, Mike Baxter från Berry Global, företrädare för H&M och ICA samt Martina Bonnier, chefredaktör på Vogue Scandinavia, som bildat ett strategiskt samarbete med Stora Enso.
Nytt för i år är arenorna Scanpack Summit och Scanpack Pioneers.
– Med Summit skapar vi en strategikonferens med internationell utblick för beslutsfattare inom näringsliv och politik. En av huvudtalarna är Märtha Rehnberg, politisk ekonom på tankesmedjan DareDisrupt, som kommer att prata om konsumentkraftens påverkan på morgondagens förpackningsindustri, förklarar Anna Lena Friberg.
Scanpack Pioneers blir en framtidsarena med fokus på innovation, cirkulära lösningar och case-presentationer där start-ups möter etablerade bolag och akademi. Bland de medverkande utställarna märks Billerud, Stora Enso, Bioplastföreningen, SIS, A Good Choice, Liplid och Micvac. Ambitionen är att visa lösningar som kan göra framtiden konkret inom till exempel klimatsmarta förpackningar, nya material och teknologier. Sådant som inte är kommersialiserat ännu, men snart kan bli det.
– Tyngdpunkten på Pioneers ligger i affärsutveckling, betonar Anna Lena.
– Matchmaking mellan bolag och startups blir en viktig del av konceptet. Vi för samman aktörer som kanske annars inte skulle träffats, och öppnar på så sätt nya affärsmöjligheter.
En annan nyhet för året är prisutdelningen i förpackningstävlingen Packnorth Award. Innovativa förpackningslösningar utses i 37 kategorier och får motta pris på stora scenen.
Packmarknadens lunchkonferenser Pack@lunch återkommer x 2 på årets Scanpack, denna gång med värdföretagen Graphic Packaging och Visutech. Scanpack bjuder på ett ovanligt rikt utbud av sociala aktiviteter. Det finns även gott om tillfällen att mingla även efter mässan har stängt. Varje dag samlas branschen på afterwork i Gothias Towers lobbybar.
– Nätverkandet är en viktig del Scanpack. Vi satsar helhjärtat på att utveckla våra mötesplatser för att ge alla deltagare de bästa förutsättningarna för att mötas och hitta nya spännande samarbeten, avslutar Anna Lena.
Packmarknaden är som branschens ledande informationsnav naturligtvis en del av Skandinaviens ledande förpackningsmässa i Göteborg. Kom in och snacka förpackningar med oss i monter B06:61! Den 27 september kommer Packmarknadens mässnummer med extra mycket läsning, hallskiss och utställarlista och all nödvändig information om mässan. Utställare! Glöm inte att boka er synlighet i Packmarknaden nr 4!
Kort om Scanpack
Scanpack är norra Europas viktigaste förpackningsmässa och går den 4-7 oktober 2022 på Svenska Mässan i Göteborg. En kreativ knutpunkt helt inriktad på att dela idéer om ny teknik, nya material och nya lösningar inom förpackningsbranschen. Läs mer på scanpack.se.