23948sdkhjf

Plastbranschen på charmoffensiven

Svensk plastindustri går på offensiven för att påverka allmänhetens många gånger negativa uppfattning av plast. Plast förknippas med nedskräpning och klimatpåverkan och den svenska plastbranschen vill nyansera bilden.

– Plast beskrivs ofta onyanserat i Sverige. Många saknar en bredare förståelse och kunskap om det material vi använder mest av i vår vardag. Nedskräpning är ett stort problem men alternativen till plast är i många fall obefintliga eller sämre, exempelvis inom vård och läkemedel samt i förpackningar för matvaror. Vårt nya initiativ belyser att plast är ett fantastiskt material men det måste tillverkas, användas och sorteras på rätt sätt, säger Amit Paul, styrgruppsledamot i, Svensk Plast, som initiativet heter.

Bakom Svensk Plast står branschorganisationerna IKEM, SPIF, Polymercentrum samt ytterligare aktörer i branschen. Parollen för informationskampanjen är ”Ibland är plast ett smartare alternativ”. Syftet är att informera om plastens roll i ett hållbart samhälle. Informationskampanjen startar i slutet av april och består av filmer, digitala enheter samt webbplatsen: svenskplast.se

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.504