BillerudKorsnäs byter namn
BillerudKorsnäs har idag slutfört förvärvet av Verso för en kontant köpeskilling om cirka 825 miljoner USD. Förvärvet av Verso är den största affären i bolagets historia sedan Billerud köpte Korsnäs 2012 och då namnändrade till BillerudKorsnäs.
I och med dagens förvärv av Verso kommer styrelsen att föreslå årsstämman i vår att skrota Korsnäs ur företagsnamnet och ändra tillbaka bolagets namn till Billerud. Billerud kommer att användas som företagsnamn på alla marknader, inklusive USA.
Verso är en ledande tillverkare av bestruket papper i Nordamerika med en nettoomsättning 2021 på 1 278 miljoner USD ett justerat EBITDA-resultat på MUSD 223. Som ett resultat av förvärvet av Verso är BillerudKorsnäs nu en av de största leverantörerna av papper och förpackningsmaterial av nyfiber. Den sammanlagda nettoomsättningen för BillerudKorsnäs och Verso uppgick till cirka 37,2 miljarder SEK 2021.
Ny chef för BillerudKorsnäs i Nordamerika blir Rob Kreizenbeck, Versos SVP Operations och han blir samtidigt en del av BillerudKorsnäs koncernledning. I sitt pressmeddelande skriver företaget att;
”BillerudKorsnäs är fast beslutet att fortsätta betjäna Versos kunder inom alla segment samt att förverkliga sina tidigare kommunicerade planer på att konvertera flera av Versos tillgångar till kartongmaskiner, och samtidigt behålla Versos position som en kvalitets- och kostnadsledare inom specialpapper och bestruket papper.”
– Jag är mycket glad att välkomna hela teamet i Verso till BillerudKorsnäs. Våra kombinerade tillgångar och kunskaper inom högkvalitativa och nyfiberbaserade papper och kartongmaterial skapar en utmärkt plattform för en hållbar och lönsam tillväxt. Integrationsarbetet startar omedelbart och vi ser fram emot att arbeta tillsammans, utbyta kunskap, påbörja förberedelser inför konverteringsprojektet och förverkliga en framgångsrik utveckling, kommenterar Christoph Michalski, VD och koncernchef för BillerudKorsnäs.
– Vi är glada att gå samman med BillerudKorsnäs och bli en större och starkare organisation. Tillsammans skapar vi ett företag med ett starkt engagemang för en god säkerhetskultur, hållbarhet, hög kvalitet och att leverera värde till våra kunder, säger Rob Kreizenbeck.