Äntligen! Åter dags för Pack Point Nordic!
Pack Point Nordic kan för första gången på två år åter välkomna publik och talare tillbaka till en fysisk arena i Sveriges huvudstad.
– Det är något vi alla har längtat efter väldigt mycket och i år kan vi presentera ett extra starkt startfält av talare i programmet, säger Per-Stefan Gersbro.
Talare som tackat ja till att medverka på konferensdagen presenteras på packpointnordic.se och i årets startfält finns överraskande många kvinnor.
– Vi försöker alltid ha en så jämn balans som möjligt mellan män och kvinnor. Traditionellt är förpackningsbranschen som många andra industrinäringar mansdominerad, men detta håller på att snabbt förändras, särskilt i beslutsfattande ställning, säger Per-Stefan, som ska agera moderator på konferensen.
En nordisk touch brukar konferensen, namnet till förpliktigande, också ha. Det är klart med talare från både Norge och Finland och konferensen är beredd att välkomna talare från fler av våra nordiska grannländer.
FTI, som nyligen namnändrat till Förpackningsinsamlingen, är Premiumpartner, och kommer även att medverka som talare. Det kommer också Siegwerk, ledande färgtillverkare att göra. Andra klara partner är Schur, ledande inom kartongförpackningar och flexibla förpackningar, Empack, förpackningsmässan i Kista som återkommer 2023, Stora Enso - Innovations- och förpackningsjätte, Scanfill - mineralfyllda formbara förpackningar, Shimadzu, instrument för mätning och analyser, Pacnova - smarta sampackslösningar och HL Reprostugan, expert på original för förpackningstryck, som alla kommer att finnas på plats i konferensens utställning.
– Vi ser fram emot att fler förpackningsföretag anmäler sig som partner och tar chansen att träffa landets ledande livsmedelsföretag och handelsföretag. Pack Point Nordic ger en unik möjlighet att möta verkliga beslutsfattare i förpackningsköpande organisationer. Och omvänt har dessa möjlighet att upptäcka de senaste landvinningarna på förpackningsområdet hos våra partner, säger Per-Stefan.
Pack Point Nordic har arrangerats årligen sedan 2016 med undantag av året 2020 då Covid -19 slog till med all kraft i Europa. Pack Point Nordic är en konferens från Packmarknaden i samarbete med föreningen Livsmedel i Fokus. Förutom utställande partner stödjer ett flertal Mediepartner också konferensen med artiklar och marknadsföring i sina kanaler.
– Från början har livsmedelsförpackningar varit i fokus för Pack Point Nordic, vilket inte är så konstigt eftersom dessa svarar för omkring 70 % av all förpackningsanvändning. De står ofta i centrum för branschens aktuella frågor, inte minst hållbarhetsfrågor, som har fått en central betydelse för valet av förpackning. Men vad är hållbarhet? Och hur ska vi kommunicera det mot kunder och konsumenter? Vi ser många exmepel på hållbarhetsmärkning och det är en av många frågor vi kommer att belysa på konferensen, säger Per-Stefan.
Hållbarhet är med andra ord ett huvudtema på Pack Point Nordic. För mer information och anmälan gå in på packpointnordic.se.
Pack Point Nordic hålls i år i 7A Posthuset, Vasagatan 28 i Stockholm. Centralt och enkelt att sig till.