23948sdkhjf

Arla fortsätter plastbanta mot målet

Ordet plastbanta har blivit populärt bland ledande varumärkesägare. Och beskriver ganska bra vad det handlar om.

Arla börjar året med att plastbanta på sina yoghurthinkar från Arla Köket. När en storproducent som Arla gör förändringar i sin förpackningsdesign får det ganska stora effekter. Eller vad sägs om Arla på yoghurthinkarna från Arla Köket minskar sin plastanvändning med ungefär 30 ton per år. Men så säljs också produkten i en upplaga på närmare 4,5 miljoner hinkar till svenska konsumenter.

Syftet med plastbantningen är naturligtvis att minska sin klimatpåverkan. Med mindre fossil plast i förpackningarna desto lägre nettoutsläpp av CO2.

– Våra yoghurtar av grekisk och turkisk karaktär är populära runt om i landet. Att kunna erbjuda konsumenterna en förpackning med mindre plast känns helt rätt. Hinken går självklart även att återvinna precis som tidigare, men ett tips är att spara hinken och använda den till annan förvaring efter att yoghurten är slut, säger Sophia Inserte Roos, produktansvarig matyoghurt, Arla Sverige.

Den nya yoghurthinken innehåller 18 procent mindre plast än den tidigare. Att kontinuerligt förbättra förpackningarna genom att minska mängden plast och öka återvinningsgraden där så är möjligt är ett centralt fokus för Arla, menar säger Victoria Olsson, hållbarhetschef, Arla Sverige.

– Förra året minskade vi mängden plast i våra förpackningar med närmare 60 ton. Under 2022 och framåt är planen att fortsätta förbättra våra förpackningar. Att vi minskar plasten i förpackningen till våra klassiska matyoghurtar är därför ett steg i helt rätt riktning sett till vår strategi, säger Victoria Olsson.

De nya yoghurthinkarna finns i butik från april 2022. Plasten i hink och lock är PP (polypropen) och sorteras som plastförpackning.

 Några av Arlas målsättningar för förpackningar är:

  • 100 procent återvinningsbara förpackningar för Arlas egna varumärken år 2025 (2021: ca 90%)
  • 0 procent nytillverkad fossilbaserad plast i förpackningar för Arlas egna varumärken år 2030 (2021: ca 84%)

Arla Sveriges hållbarhetschef Victoria Olsson talar på förpackningskonferensen Pack Point Nordic den 5 maj i Stockholm. Missa inte chansen att höra vad Arla har för planer för sina förpackningar den kommande tiden. Anmäl dig idag på: packpointnordic.se

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093