Här är Årets matbluff
Nu är rösterna i Årets matbluff summerade och ”vinnaren” blev med betryggande marginal Arlas ekologiska ”Netto noll”-mjölk. Produkten fick 6 862 av 22 244 röster eller omkring 30 procent.
Årets vinnare skiljer sig jämfört med tidigare års vinnare på så sätt att det inte är produkten i sig, utan själva kommunikationen kring produkten som anses vara bluffig, menar Björn Bernhardson, verksamhetsledare hos den ideella konsumentföreningen Äkta vara.
– Att klimatkompensera som Arla gör med den här produkten är ju bra, men att säga att det är någon form av nollsummespel för att man planterar träd någonstans är att gå på tok för långt anser folk. Nötkreatur har fått ganska mycket kritik i klimatsammanhang, säger han till Fri Köpenskap.
Frågan kring att skriva ”Netto noll” är i dagsläget uppe för prövning eftersom Konsumentombudsmannen (KO) sedan tidigare har valt att stämma Arla till Patent- och marknadsdomstolen. Ärendet har dock inte avgjorts ännu.
Björn Bernhardson väntar med spänning på utfallet.
– En vanlig konsument som går i butiken måste kunna göra ett välinformerat val och denna typ av marknadsföring blir vanligare och vanligare. Därför är det viktigt att detta prövas så att det görs på rätt sätt. Folk ska inte känna sig lurade, säger Björn Bernhardson.
Övriga finalister i Årets matbluff var Abbas ekspånsrökta blåmusslor, Gilles mandelfinskorpor, Healthycos mayo-chipotle och lime-produkt, Plantins olja med smak av tryffel samt Änglamarks ekologiska fruktgodingar med jordgubb.