23948sdkhjf

Tetra Pak världsledande inom hållbarhet - igen!

Tetra Pak bibehåller dubbla A-poäng av miljöorganisationen CDP för sina insatser att bekämpa klimatförändringar och stödja ansvarsfull skogsvård.

Tetra Pak får för tredje året i följd ett erkännandes för sitt ledarskap inom hållbarhet av den globala miljöorganisationen CDP, och säkrar en plats på den prestigefyllda "A Listan”. I och med utmärkelsen har Tetra Pak som enda företag inom kartongförpackningssektorn för sjätte året i rad ingått i CDP:s lista över ledarskap inom hållbarhet. Tetra Pak är dessutom ett av en handfull företag som erhöll ett dubbelt "A", av nästan 12 000 företag som fick poäng baserat på data som lämnats in genom CDP:s frågeformulär 2021.

CDP:s årliga miljöanalys och betygsprocess är allmänt erkänd som ”guldstandarden” för företagens miljötransparens. År 2021 bad över 590 investerare med över 110 biljoner USD i tillgångar och 200 större köpare med 5,5 biljoner USD i investeringskapital företag att deklarera data om miljöpåverkan, risker och möjligheter genom CDP:s plattform. Ett rekordstort antal företag, 13 000+, svarade.

En detaljerad och oberoende metod används av CDP för att bedöma företag, och dela ut poäng från "A" till "D" - baserat på allsidigheten i deklarationen, medvetenhet och hantering av miljörisker och demonstration av bästa praxis förknippad med miljöledarskap, t ex som att sätta upp ambitiösa och meningsfulla mål. De som inte deklarerar eller lämnar otillräcklig information markeras med ett "F".

CDP:s poängsättning för skogar görs genom fokus på de fyra råvaror som orsakar mest avskogning: timmerprodukter, boskapsprodukter, soja och palmolja. Man måste få ett "A" på minst en av dessa skogliga riskprodukter för att få en plats på Forests A List.

Lars Holmquist, Executive Vice President - Sustainability & Communications Tetra Pak, kommenterar;

 – Vi tror att avkarbonisering av livsmedelssektorn är avgörande i kapplöpningen mot nettonoll, och en nyckelfaktor för detta ambitiösa mål är att vara transparenta i våra egna handlingar. Vi är glada över att vara inkluderade i CDP:s ledarskap för sjätte gången, eftersom det visar att vi tar rätt steg för att bekämpa klimatförändringar och minimera riskerna för avskogning.

– Förra året lovade vi att nå nettonollutsläpp av växthusgaser i vår egen verksamhet till 2030 samtidigt som vi satte oss en nettonollambition över hela värdekedjan till 2050. Vårt reviderade SBTi-godkända mål för alla scopes 1, 2 & 3 innebär – bland annat – att nå 46 % minskning av växthusgaser över hela värdekedjan till 2030, i linje med 1,5°C-målet. Detta är vad den senaste klimatvetenskapen har berättat för oss behövs för att förhindra de mest skadliga effekterna av klimatförändringarna, och vi är fullt engagerade i att spela vår roll.

Det dubbla A-poängen framhäver Tetra Paks långvariga engagemang för miljöåtgärder. Till exempel överträffade företaget sitt klimatmål för 2020, minskade sina utsläpp av växthusgaser i värdekedjan med 19 % jämfört med 2010 års baslinje och visade att det är möjligt att frikoppla klimatpåverkan och ekonomisk tillväxt. Som en del av denna totala minskning har Tetra Pak minskat sitt operativa fotavtryck [Scope 1 och 2] med 70 % sedan 2010. Tidigare i år erkändes Tetra Pak dessutom av CDP som ett av endast fyra "pionjärföretag" som tog aktion för "bästa praxis” i kampen mot avskogning.

Framöver har Tetra Pak satt ytterligare ambitiösa åtaganden, som att byta till 100 % förnybar el i sin verksamhet till 2030 i linje med RE100-åtagandet, öka användningen av polymerer med förnybart eller återvunnet innehåll med målet 20 % (i vikt av inköpta volymer) över hela världen till 2025 och uppnå en positiv inverkan på den biologiska mångfalden genom skogsvård och naturbaserade lösningar.

Paul Simpson, VD för CDP, säger

– Många grattis till alla företag på årets A-lista. Att visa ledarskap när det gäller miljötransparens och miljöåtgärder är ett av de viktigaste stegen företag kan ta, ännu mer nu under COP26-året och IPCC:s sjätte utvärderingsrapport. Risken för omfattande klimatförändringar, vattenbrist och avskogning kan inte längre ignoreras, och för företag är det säkrare att agera än att sitta passivt och se på. Ledarskap från den privata sektorn är väsentligt för att säkra globala ambitioner för en nettonoll, naturpositiv och rättvis värld. Vår A-lista hyllar de företag som förbereder sig för framtidens ekonomi genom att vidta åtgärder idag.

 Den fullständiga listan över företag som gjort årets CDP A-lista finns här, tillsammans med andra offentligt tillgängliga företagsresultat: https://www.cdp.net/en/companies/companies-scores

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.441