Orkla ansluter till nya hållbarhetsmål
Med “EU Code of conduct on responsible food business and marketing practices” sätter EU-kommissionen ambitiösa och tydliga mål för hur livsmedelsbranschen ska bidra till en hållbar utveckling. Företag inom den europeiska livsmedelsbranschen uppmanas att stödja och ställa sig bakom målen.
På den officiella lanseringsdagen för EU:s Code of Conduct, är Orkla en av de första att signera.
– Vi önskar ta en ledande roll inom hållbarhet och vi ska göra det vi kan för att bidra till en hållbar utveckling av livsmedelsbranschen. Vi har redan ambitiösa mål, och detta arbete kommer att förstärkas ytterligare genom att vi nu förbinder oss till EU:s Code of conduct, säger Orklas koncernchef Jaan Ivar Semlitsch.
EU:s Code of conduct består av sju övergripande mål. Dessa täcker allt från att bidra till en hälsosam och hållbar kost, effektiv resursanvändning och minskning av matavfall till klimat, ansvarsfulla inköp, hållbar produktion, cirkulära värdekedjor och hållbar tillväxt och värdeskapande.
Till vart och ett av målen har Orkla arbetat fram egna åtaganden och stärker därmed hållbarhetsarbetet mot de uppsatta koncernmålen för 2025.