DS Smith lanserar designverktyg för ökad cirkularitet
— Circular Design Metrics är det första i sitt slag inom branschen och ger en unik inblick i hur ett företags val av förpackning kan minska den negativa påverkan på miljön. Genom mätmetoden kan man också jämföra hur mycket olika beslut kring förpackningsdesign påverkar miljön och på så sätt främja cirkularitet, säger Barbro Berggren, Marketing & Communication Director, DS Smith Packaging Sverige.
Circular Design Metrics är ett unikt verktyg som gör det möjligt att se och jämföra prestandan hos en förpackningsdesign över en rad indikatorer, såsom återvinningsbarhet, förnybart innehåll, optimering av försörjningskedjan. Mätvärdena innehåller åtta olika indikatorer som ger en tydlig indikation på den cirkulära prestandan och hjälper till att identifiera områden med potential för förbättringar. Enligt DS Smith är verktyget det första i sitt slag för varumärken som vill driva hållbarhetsarbete genom sin förpackning
Stefano Rossi, Packaging CEO på DS Smith säger;
— Det har aldrig varit viktigare för företag att hantera sin påverkan på miljön. Vi vill visa varumärkena skönheten i den cirkulära ekonomin och låta dem uttryckligen förstå vad deras förpackningsval betyder i modellen. Våra nya cirkulära designmätvärden är en riktig game changer för att främja miljöprestanda i förpackningar. Vi är glada för att kunna använda vår expertis till att hjälpa företag, stora som små, på deras resa att bli riktigt cirkulära.