Lekfullt förpackningskoncept vann designtävling
Det finaste priset – PIDA Gold Award – gick till designstudenterna Jenny Noshi, Anna Carlén, Moa Tillbom och Martin Lilius från Nackademin. Deras vinnande förpackningskoncept ”Lost in Senses” är en upplevelsebaserad presentation av ett te-set.
– Det känns fantastiskt att vinna PIDA Gold Award. Vår design är färgstark och detaljrik med både matta och blanka tryck, genomskinliga paneler, pop-ups och interaktiva lösningar som drar ögonen till sig. På ett sätt kan man säga att vår förpackning är produkten. Vi har sett att detta är ett outforskat område på marknaden och vi hittade ett hål att fylla med vår förpackningsdesign, säger teamet "Lost in senses".
Det vinnande bidraget svarar upp till årets brief som handlar om att skapa en förpackning som väcker liv i våra sinnen.
Juryns motivering för årets PIDA Gold Award lyder: Under hela unboxingupplevelsen hade vi ett leende på läpparna – äkta gyllene standard. Konceptet väcker liv i våra sinnen med hjälp av lekfullhet och flera lager. Efter att produkten använts kan förpackningen leva vidare och användas igen och igen. ”Lost in Senses” är en visuell fest som får oss att vilja resa men utan att behöva förflytta oss.
Studenterna som fick ta emot pris vid den svenska upplagan av PIDA kvalificerar sig automatiskt vidare till slutfinalen den 27 september i Monaco. Vid finalen – som äger rum vid förpackningsmässan Luxe Pack Monaco – ska en internationell vinnare koras. Det innebär att de svenska eleverna ska tävla mot vinnarna från de tre andra delfinalerna från Frankrike, Tyskland och USA/UK.
Flera studenter prisades
Vid PIDA event delades ytterligare tre utmärkelser ut. ”Highest Level of Innovation Award” gick till Norgård, ett förpackningskoncept för hudvårdsprodukter, skapat av Elin Andersson, Emelie Franck, och Michaela Nylén Hansson från Brobygrafiska.
Juryns motivering löd: ”En taktil lösning hela vägen utifrån och in. Den är gjord i ett välbekant format som är lätt att förstå – och överraskar med sina genomtänkta rörliga delar som står i centrum vid unboxingupplevelsen.”
”Highest Level of User Friendliness Award” gick till bidraget ”Wild”, skapad av Elias Wall, Sonia Hint Kindgren och Samuel Olsson från Brobygrafiska.
Det är en presentförpackning för vin och motiveringen löd: ”Det finns ingen tvekan om hur man öppnar den här förpackningen. Men det som händer därnäst gör ett bestående intryck på oss i juryn. Man vill öppna och stänga förpackningen om och om igen. För oss passar den här förpackningen perfekt för en fest.”
”Highest Level of Sustainability Award” vann Alwin Lindquist, Ella Wiles och Jennie Bergström från Mittuniversitetet med sitt bidrag ”Deobar” innehållande just deosticks.”En uppvisning i minimalism och enkelhet, det här konceptet utmanar verkligen dagens icke hållbara förpackningar. Det är en medveten design utan överflödiga detaljer.”
Vinnarna utsågs av en namnkunnig jury som i år var mycket imponerade av årets tävlande.
– Jurymedlemmarna blev väldigt imponerade av de genomtänkta och spännande koncept som lämnats in. Vi diskuterade och debatterade tävlingsbidragen både länge och väl innan vi kunde enas om vinnarna i varje kategori. Alla deltagarna ska vara mycket stolta över vad de åstadkommit under så extraordinära omständigheter, säger Lasse Svärd från Gafs Kartong, juryordförande i PIDA Sweden.
En mötesplats för förpackningsbranschen
BillerudKorsnäs som grundat PIDA arrangerar tävlingen i samarbete med universitet och högskolor i USA, England, Frankrike, Tyskland och Sverige. Tävlingen ger studenterna tillfälle att jobba i ett skarpt projekt med samma förutsättningar som ett för ett autentiskt designuppdrag. Men inte bara det – tävlingen ger eleverna chans att visa upp sina idéer och sin kreativitet för en den etablerade branschen som varje år deltar vid eventet för att inspireras och möta framtidens förpackningsdesigners.
– Med PIDA vill vi driva utvecklingen inom förpackningsdesign framåt och samtidigt skapa en mötesplats för industrin och skolorna. I år firar tävlingen 16 år och intresset för PIDA växer för varje år – både från industrin och skolorna. Vad som är extra roligt är att vi år genomfört tävlingen i USA för första gången, säger Anders Gathu, Marketing Manager BillerudKorsnäs.