Duni Group lanserar BioPak
Duni förvärvade 2018 australiska BioPak som har blivit marknadsledare inom miljöprofilerade måltidsförpackningar på hemmamarknaden. Nu lanserar Dunin varumärket på den europeiska marknaden. Samtidigt samlas koncernens hållbara förpackningssortiment under ett varumärke.
— Det finns ett stort intresse på marknaden för ett tydligt och rakt varumärke som BioPak, säger Fredrik Sverkersten, Marketing Director. Vi menar att BioPak är den bästa plattformen för hållbara och cirkulära förpackningslösningar. Nu ska vi etablera varumärket i Europa och bygga det lika starkt som i Australien”.
En utmaning är att den europeiska marknaden är mycket differentierad. Succékonceptet från Australien ska därför nu anpassas till den europeiska marknaden.
— En förpackningsleverantör som verkligen vill arbeta hållbart i Europa måste lokalanpassa, förklarar Fredrik. Förutsättningarna för återvinning och kompostering varierar enormt, ibland mellan städer i samma land. Man måste alltid titta på vad som är den bästa lösningen för den enskilda kunden.
I Europaverksamheten ser man fram emot lanseringen.
— Tajmingen är perfekt med införandet av EU:s plastdirektiv (SUP) i juli 2021, och som Duni Group stöder, säger Axel Gelhot, Head of Marketing Central Europe. Med Bio-Paks produkter gjorda av förnybara eller återvunna material vet kunderna att de alltid väljer produkter som följer EU:s regelverk. Dessutom hjälper de till att minska koldioxidutsläpp från plast.