23948sdkhjf

Orkla mot målen för förpackningar

Orkla, ett av Sveriges största livsmedelsföretag och tillverkare av rengöringsprodukter och personliga hygienartiklar, lyfter fram framsteg inom förpackningar i sin års- och hållbarhetsredovisning för 2020.

Orkla är en koncernen med 105 fabriker i 20 länder och över 18 000 anställda. Trots pandemin gjorde Orkla stora framsteg i sitt hållbarhetsarbete under 2020. Orkla har haft ett offensivt fokus på utveckling inom växtbaserad mat, reducering av växthusgasutsläpp och nya förpackningar.

– Att erbjuda produkter som främjar en mer hållbar konsumtion är Orklas viktigaste bidrag till en hållbar utveckling. Som tillverkare av livsmedel och andra konsumtionsvaror utgör FN:s hållbarhetsmål 12 för hållbar utveckling – ansvarsfull konsumtion och produktion – själva kärnan i våra ansträngningar, säger Jaan Ivar Semlitsch, Orklas Koncernchef.

Orkla har minskat utsläppen av växthusgaser från den egna verksamheten med 62 procent från 2014 till 2020. Hela 47 procent av energin kommer nu från förnybara energikällor. Orkla är därför på god väg att nå målet om en 63-procentig minskning av utsläppen av växthusgaser till år 2025 och 77 procent minskning till år 2040.

Orklas hållbarhetsmål har validerats av Science Based Targets Initiative och innebär en minskning av utsläppen av växthusgaser i linje med Parisavtalets 1,5°C-mål.

– Att minska klimatutsläppen är en av våra viktigaste miljöutmaningar. Det finns ett starkt engagemang inom hela Orkla för att uppnå det här målet, säger Jaan Ivar Semlitsch.

Under 2020 fortsatte Orkla sitt arbete med att optimera förpackningar, designa förpackningar för att underlätta återvinning och att utveckla nya förpackningslösningar baserade på återvunnet eller förnybart material. Orkla har stärkt sitt samarbete med viktiga leverantörer, organisationer och andra företag för att hitta bra och innovativa lösningar, skriver företaget.

Resultatet för 2020 är att 95 procent av Orklas förpackningar var återvinningsbara och 47 procent av förpackningarna helt eller delvis baserade på återvunnet material. Orklas mål för 2025 är 100 respektive 75 procent. Det målet kommer Orkla ta ytterligare steg mot under 2021.

– Vi arbetar varje dag med att utveckla mer hållbara förpackningslösningar. Det är viktigt att involvera leverantörer, kunder, myndigheter och forskningsinstitutioner i denna process – och vi gör stora framsteg, säger Jaan Ivar Semlitsch.

Bland insatserna under året märks bland annat att Orkla-varumärket OLW har lanserat nya chipspåsar gjorda med finsk tallolja, som är en restprodukt från skogsindustrin. Plasten i de nya chipspåsarna får därmed ett halverat klimatavtryck jämfört med fossil plast. De nya chipspåsarna är tredjepartscertifierade av ISCC och plasten har ett halverat klimatavtryck jämfört med de tidigare påsarna av fossil plast.

Ett annat exmpel är att Orklas varumärke Felix går från svart till genomskinlig plast för att möjliggöra ökad återvinning. Genomskinliga skålar från Felix gör det möjligt att återvinna 91 ton plast per år.

– Genom att byta från svart till genomskinlig plast i våra enportionsskålar från Felix gör vi det möjligt att få in mer plast i det cirkulära flödet, säger Agneta Påander, Hållbarhetsdirektör i Orkla.


Orkla rankas högt för sitt hållbarhetsarbete av konsumenter i Sverige. För femte året i rad toppar Orkla hållbarhetsrankingen Sustainable Brand Index i kategorin Consumer Goods Corporation. Det innebär att svenska konsumenter anser att Orkla är bäst i branschen på miljömässig och social hållbarhet. Utmäkelsen erhåller Orkla i konkurrens med bland andra  Johnson & Johnson, L’Oréal Group, Danone, Nestlé, Procter & Gamble (P&G) och Unilever.

Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Orkla står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081