Orkla lanserar ny klimatmärkning
Orkla lanserar nu en klimatmärkning som ska underlätta för konsumenter att välja klimatsmarta produkter i matbutiken. Märkningen kommer inledningsvis att synas på produkter från Felix, Paulúns och Abba.
Matens klimatpåverkan är beräknad med hjälp av det statliga forskningsinstitutet RISE:s klimatdatabas för livsmedel och Orklas eget klimatverktyg.
– Vi vill göra det lättare att göra klimatsmarta val. FN:s Parisavtal kräver att utsläppen halveras till 2030 och det vi äter står faktiskt för en tredjedel av hushållens utsläpp i Sverige. Därför ser vi det som vårt ansvar att guida konsumenter till klimatsmarta matval, säger Agneta Påander, hållbarhetsdirektör på Orkla Foods Sverige.
Klimatmärkningen består av två element: en symbol ”Lågt klimatavtryck” och en skala som visar vad som kan räknas som ett väldigt lågt, lågt, medel eller högt klimatavtryck. Produkter med lågt eller väldigt lågt klimatavtryck kan få symbolen på förpackningen.
Skalan är utvecklad utifrån FN:s klimatmål och EAT Lancet-rapporten. Beräkningen innefattar hela kedjan från primärproduktion till livsmedel: odling, djurhållning, framställning av råvaror och andra ingredienser, förpackningar, transporter och produktion.
– Åtta av tio svenskar tycker att det är svårt att veta vilken mat som är bäst för miljö och klimat. Målet med vår märkning är att göra det så pedagogiskt och enkelt som möjligt för konsumenten att välja klimatsmart mat när du handlar, säger Agneta Påander.
Alla produktkategorier kommer dock inte vara aktuella för att få symbolen på förpackningen till en början. De produktkategorier som gör störst skillnad, exempelvis att välja en vegetarisk paj över en köttpaj, prioriteras. Alla produkters klimatavtryck har dock beräknats och redovisas på varumärkets hemsida.
Artikeln är en del av vårt tema om HÅLLBARHET.