En epok går i graven
O’boy har en längre tid sålts i påsförpackningar på den svenska marknaden, som en refill-förpackning till den styva O´boy-burken av kartong med lock. Nu försvinner dock den klassiska O´boy-burken för gott. Anledning? Påsen är klimatsmartare, menar tillverkaren Mondelez.
Enda sedan lanseringen 1960 har O’boy haft en speciell plats i våra hjärtan och förpackningen har under årens lopp skiftat i både form, material och utseende. O´boy-burken har genom åren blivit en samlarklassiker och fött många nostalgiska minnen från barndomen. När O´boy-burken nu för gott försvinner går en klassiker i graven - ett offer för klimatet skulle man kunna säga.
– När vi nu träder in i det nya decenniet, är det dags för en uppgradering – i februari får O’boy en ny, klimatsmartare förpackning med snygg design, säger Sara Sjöholm, varumärkesansvarig för O’boy.
– 1960 lanserades O´boy som en helt unik produkt – det var det första chokladdryckspulvret som löste sig minst lika bra i kall som i varm mjölk. Under årens gång har O’boy blivit svenskarnas favorit, kanske för att den passar lika bra som törstsläckare efter fotbollsträningen och som en värmande kram framför brasan. Det är helt enkelt alltid gott med O’boy.
– Det klassiska receptet lever kvar än idag, men det har blivit dags för Sveriges mest populära chokladdryck att uppdatera både förpackning och design. Kartongen som stått i så många svenskars skafferi byts nu ut mot en mer miljövänlig påse, som minskar både materialåtgång och transportpåverkan – materialåtgången för den nya påsen är 60% mindre än för den gamla boxen. En praktisk zip-funktion gör att din O’boy kommer stå lika tryggt försluten i skafferiet som den alltid gjort.
– Vi är jättestolta över den nya förpackningen och designen, och vi hoppas att alla O’boy-älskare kommer tycka om den lika mycket som vi gör – och blanda sin O’boy med samma glädje som alltid. I samband med att vi uppdaterat designen har vi även uppdaterat produktionslinjen i vår fabrik i Upplands Väsby. Vi minns ju alla den stora krisen 2018, och vi vill aldrig att någon ska behöva stå utan O’boy igen, avslutar Sara Sjöholm.
Den nya förpackningen, nya designen och O’boy Less Sugar kommer att rullas ut i butik vecka 6.