Duni omorganiserar
Duni kommer från och med i år att fokusera på två huvudsakliga varumärken, Duni och Biopak, och genomföra organisationsförändringar.
Medförda omstruktureringskostnader är uppskattade till 40 miljoner kronor och väntas belasta första kvartalets resultat.
En årlig besparing om 20 miljoner kronor väntas till följd av omorganiseringen. Det framgår av ett pressmeddelande.
De föreslagna organisationsförändringarna innebär att dagens fyra affärsområden: Table Top, Consumer, Meal Service och New Markets upphör och istället skapas en global funktionell organisation med ett tydligt sälj- och marknadsansvar.
Omorganiseringen förväntas träda i kraft under första kvartalet 2020 och leda till en förändrad segmentsredovisning från och med 1 januari 2020.
– En ny strategi, med målet att öka vår tillväxt, lanserades hösten 2018. Flera av de nya initiativen levererar bra och vi tar nu nästa steg. Förändringen kommer att möjliggöra ett starkare sortiment samt en bredare och bättre kundbearbetning, säger Johan Sundelin, VD för Duni Group.