23948sdkhjf

Rabatt på kaffe hade liten effekt

Sedan april har kaffeköpare på Pressbyrån och 7-Eleven som haft med sig en egen mugg fått en rabatt på tre kronor per kaffe. 

Nu visar statistik för maj, juni, juli och augusti att detta lett till en minskad förbrukning av engångsmuggar med 1,55 procent i hela riket och 5,67 procent i butiker med studentnära lägen. Engångsmuggar är till stor del gjord av papper, men har en insida av plast för att göra muggen tät. Och engångsartiklar av plast står i dag för ungefär hälften av allt skräp som hittas på europeiska stränder.

EU har beslutat att förbrukningen av vissa engångsartiklar av plast, som engångsmuggar för kaffe, ska minska. Håll Sverige Rent driver sedan 2018 ett projekt som heter Hej då engångsmugg. Som en del i projektet samarbetar Håll Sverige Rent med Reitan Conveinence Sweden AB (RCS), som är franchisegivare åt kedjorna Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige. Syftet med samarbetet är att minska förbrukningen av engångsmuggar.

De kunder som har med sig en egen kaffemugg till Pressbyrån eller 7-Eleven får en rabatt på tre kronor per kaffe. Målet var att minska förbrukningen med 5 procent totalt och det målet ser nu ut att nås i butiker med studentnära lägen. I hela riket är det en minskning med 1,55 procent, vilket om trenden håller i sig året ut skulle betyda en minskning på 150 000 engångsmuggar från april till årsskiftet.

- Användningen av engångsmuggar har på kort tid exploderat, vilket vi tydligt ser när vi är ute och mäter skräp i naturen eller på stränder. Därför är det oerhört glädjande att vi ser att vi kan ändra människors beteenden med till synes små förändringar. Fler och fler inser att det moderna sättet att dricka sitt kaffe på språng är ur en medhavd mugg, säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079