Bergendahls miljonsatsning ”Värd varenda krona”
I Bergendahls årsredovisning som släpptes i fredags presenterades effekterna av den 70 miljoner kronors satsning som kedjan gjort på så kallad ”Skinpack” av kött.
– Det var en kostsam investering men den har både förlängt hållbarheten och ökat kvalitén mot kund. Vi kan utan tvekan konstatera att det varit värt varenda krona, säger vd Peter Lund till Fri Köpenskap.
Tobias Härle, kategorichef för kött hos Bergendahls, går så långt att han menar att det är kedjans största grepp inom kött någonsin. Satsningen startades i slutet av januari 2018 och blev klar i oktober.
– Det har varit en jätteomställning. Att bygga om 43 köttavdelningar, utbilda personalen och få igång driften är inget man gör i en handvändning. Men det har utan tvekan slagit väl ut och nu ser vi resultaten, säger han till Fri Köpenskap.
Tobias Härle, kategorichef för kött hos Bergendahls.
Skinpack är ett sätt att vakuumpacka och för Bergendahls som styckar och packar allt kött i butik är vinsterna stora. Hållbarheten förlängs nämligen från fyra till 12-16 dagar beroende på vilket kött det handlar om.
– Det blir en väldigt skillnad särskilt när det gäller svinnet. Vi har minskat köttsvinnet med 63 procent på ett år och det är uteslutande på grund av den nya förpackningstekniken.
Och det är inte bara svinnet som påverkas. Nötkött fortsätter att möras i förpackningen och den längre hållbarheten ger butiken bättre möjligheter att lasta på med större och bredare köttserier.
– Vi kan till exempel börja sälja ädlare kött tidigare under veckan eftersom det håller betydligt längre. Detta är också en stor fördel eftersom konsumenttrenden går mot att äta mindre men bättre kött, säger Tobias Härle.