Farligt avfall ska rapporteras digitalt
Den digitala lösningen blir gemensam för alla berörda aktörer i Sverige, oavsett om man producerar, transporterar eller tar emot farligt avfall. I slutet av januari levererade Naturvårdsverket sin slutredovisning av en förstudie om förbättrad avfallsstatistik och spårbarhet för farligt avfall.
Bakgrunden till att det nu kommit förslag från Naturvårdsverket om digital lösning för spårbarhet och statistik inom farligt avfall står att finna i EU:s avfallsdirektiv.
– Direktivet som kom 2008 innehåller krav på att det ska finnas spårbarhet på farligt avfall, från uppkomst till slutlig bestämmelseort. Tanken är att man ska kunna spåra det så att man kan se att det tas om hand korrekt, säger Henrik Sandström vid Avfallsenheten på Naturvårdsverket.
– Sverige valde att införa spårbarheten på så sätt att man lagt krav på alla aktörer i hela kedjan, från där det farliga avfallet uppkommer tills det kommer till en anläggning där det behandlas, antingen återvinns eller bortskaffas. Respektive aktör har en så kallad anteckningsskyldighet. Har man en verksamhet där det uppstår farligt avfall så har man anteckningsskyldighet enligt avfallsförordningen. Man ska då föra anteckningar över avfallstyper och mängder som årligen uppkommer. Den som ska transportera avfallet har också en anteckningsskyldighet och likaså de som tar emot det, fortsätter Sandström.
Uppgifterna finns alltså hos respektive aktör.
– Ska man spåra ett farligt avfall, till exempel i egenskap av tillsynsmyndighet, så måste man titta på anteckningarna hos verksamhetsutövaren, sedan hos transportören och sedan hos mottagaren. Det blir svårt som tillsynsmyndighet att följa ett flöde och det går inte att se samordnat. Det finns 290 kommuner och 21 länsstyrelser, men flödena håller sig inte inom kommungränser utan går ju över dessa, konstaterar Henrik Sandström och tillägger att det i praktiken är hart när omöjligt att spåra dessa flöden på ett någorlunda effektivt sätt.
Man har därför sett ett behov av förändring.
- Enkelt beskrivet, det vi vill göra är att ersätta anteckningsskyldigheten med att anteckningarna förs in direkt i en central digital lösning istället för att informationen ska ligga ute hos respektive aktör. När man exempelvis ska starta en farligt avfall-transport så för man in uppgifter om vilka farliga avfallstyper det handlar om, vilka mängder, vart ska det transporteras och vem som är transportören. Det kvitteras i lösningen, går i väg och körs. Idag är man skyldig att ha transportdokument för farligt avfall och tanken är att det fortsatt ska vara så, men det kanske inte behöver vara i pappersform, utan kan räcka med att man har uppkoppling till den digitala lösningen där all info finns. På mottagaranläggningen kvitteras det att man tagit emot transporten och där görs mottagningskontroll etc. Det är en förenklad beskrivning av hur det är tänkt att fungera.
Det digitala systemet ska vara på plats och fungera den 1 juli 2020
–Det påverkar i stort sett alla yrkesmässiga verksamheter i Sverige. Ofta har man en upphandlad avfallsentreprenör som gör mycket av det man är skyldig att uppfylla som alstrare av avfall. Förändringarna behöver alltså inte bli så stora, men man måste ha koll på att avtal och liknande uppdateras så att man säkerställer att informationen matas in i den digitala lösningen, avslutar Henrik Sandström.