23948sdkhjf

Säljer sill med stolthet

Falkeskogs Delikatesser har gjort en omstart med nya ägare efter en konkurs för två år sedan och nu lanseras ett helt nytt uttryck på företagets förpackningar. Det är personalen som ståtar där, personalen som under konkursen stod upp för företaget och bidrog till att rädda kvar det mer än 100-åriga företaget på marknaden.

Bakom den nya förpackningsdesignen står den lokala design- och reklambyrån Annaochanna i Sölvesborg. Under våren 2018 presenterade byrån en helt nya strategi och varumärkesplattform för Falkeskogs produkter. Något som gillades av den nya styrelsen och arbete ledde vidare till en helt ny förpackningsdesign och mycket mer.

– Vi startade med en grundläggande research och främst i kategorin sill. Syftet med den nya designen är inte bara att hitta en ny visuell identitet, utan även att kommunicera starka relevanta värden i tiden som särskiljer Falkeskog från konkurrenterna. Hållbar kommunikation som inte bara styrs av färg- och formtrender, berättar Anna Ingesdotter, ansvarig strateg på byrån som arbetat med flera av Sveriges ledande livsmedelsvarumärken under sina 30 år i reklambyråbranschen.

Utifrån det värdebaserade uttrycket "Vi står för innehållet” som mejslats fram kom idén till den nya förpackningsdesignen. Alla förpackningar är ärliga och transparenta och visar innehållet. Hela eller delar av personalen finns avbildade på alla förpackningar som illustrationer skapade utifrån foton tagna av Annaochanna på plats på anläggningarna i Hällevik och Nogersund utanför Sölvesborg.

– Vi tror inte att en förpackningsdesign kan förändra konsumtionen av sill. Däremot är vi övertygade om att det här konceptet är första steget mot en hållbar utveckling för varumärket Falkeskog. Alla människor som finns på alla förpackningar är verkliga personer som med själ och hjärta arbetar på Falkeskog, säger Anna Ingesdotter.

– Att designa om förpackningar är kostsamt och ett stort riskprojekt. Med ökad konkurrens så handlar det inte längre om att bara jobba med visuell identitet utan att även ha en hållbar idé som har sitt hjärta i varumärke och värdegrund. Jag tror att de företag som i framtiden kan bygga sin verksamhet inifrån och ut på marknaden med ärlighet och transparens kommer att vinna, säger Anna Ingesdotter.

Produkterna börjar rulla ut i butik i februari 2019 och hela sortimentet beräknas vara ut i handeln före påsk 2019.

Arbetsgrupp på Annaochanna

Strateg/CD: Anna Ingesdotter Ingesdotter

AD/Fotograf/Illutratör: Serny Pernebjer

Copywriter: Tove Ronnebäck

Grafisk formgivare: Jenny Stenberg

Läs mer om Annaochanna på: www.annaochanna.se

Källa: Anaochanna

Artikeln är en del av vårt tema om Design.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078