Från pappersflaskor till bananband
BillerudKorsnäs satsar mycket på utveckling av nya förpackningar och nya applikationer för befintliga förpackningsmaterial och vid träffen berättade tre av deras företrädare om vad som är aktuellt.
För ett antal år sedan lanserade de det töjbara pappret, Fibreform, något som får allt större genomslag.
— Det var många som sa wow klart vi ska ha töjbart papper men också de som tyckte att det bara var dyrare än plastfilmen de använde, berättade Emma Hellqvist, Account Executive Formable Solutions.
Idag är det ingen som ifrågasätter varför plasten ska bytas ut och användningen ökar med 25 procent per år. Något som nu är på väg ut till marknaden är att pappret ska ersätta det aluminiumlaminat som idag används som toppfolie kring champagneflaskor och som idag är svår att återvinna.
En annan applikation är band att hålla ihop bananer med. Det kan synas vara en enkel produkt men har krävt en hel del arbete för att klara de krav som ställs. Bananerna packas i Sydamerika och transporteras till Europa med båt och det är ofta blöta förhållanden så det gäller att bandet håller och ser snyggt ut när bananerna ska placeras ut i butiken. Bandet har också ett annat syfte. Tanken är att kunden inte ska bryta klasen i butiken, en bruten klase innebär att resterande bananer i klasen snabbt blir bruna och då måste slängas.
Emma Hellqvist berättade också att många efterfrågar genomskinliga förpackningar så att kunden kan se vilken typ av vara den innehåller. I framtiden kanske det genomskinliga pappret gör entré men hon menar att mycket också handlar om designen, kanske kan en genomskinlig del ersättas med ett foto på produkten. Ett vanligt exempel är pasta som ofta säljs i plastförpackningar men där BillerudKorsnäs nu har lanserat en produkt i papper istället.
Något som fortfarande är på forskningsstadiet är ta fram en flaska för kolsyrad dryck. Flaskan måste ha en barriär som klarar av den kolsyrade drycken, den ska också vara lätt att fylla och återvinningen måste fungera bra. Det är också viktigt att produkten inte bara ska vara en direkt ersättare till befintliga plastflaskor utan vara något nytt.
— Vi vill inte lansera något mainstream till lågt pris utan det handlar om att sätta nivån från början, förklarade Gittan Schiöld, Venture manager.
En sådan produkt kräver mycket samarbete med många olika parter som designer, barriärutvecklare och teknologipartners och naturligtvis varumärkesägaren, i det här fallet Carlsberg. Samarbete är alltå nyckelordet.
— Ställ inte bara krav utan bidra på något sätt så kommer vi längre tillsammans.
Men förpackningarna ska inte bara ha en bra funktion och spännande design. Hållbarheten är också en viktig faktor. Vd och koncernchef Petra Einarsson menar att slutkonsumenterna kräver hållbara lösningar och belönar de som tar hållbarhet på allvar.
— För BillerudKorsnäs är hållbarhet inte bara en del av agendan, det är agendan. Vi hävdar inte att vi är hela lösningen men vi vill var en del av lösningen.