23948sdkhjf

Avfärdar uppköp som spekulationer

I en intervju med Packmarknaden avfärdar BillerudKorsnäs vd och koncernchef Petra Einarsson rykten om uppköp som spekulationer. Istället fokuserar hon på företagets utmaningar men gläds också åt att idag ha fått en hedersutmärkelse som inflytelserik näringslivskvinna.

Packmarknaden har i en intervju frågat BillerudKorsnäs vd och koncernchef vad hon säger om Dagens Industris artikel i veckan som talade om att Billerud Korsnäs kan vara på väg att säljas. Flera intressenter uppgavs räkna på att lägga ett bud på bolaget, men ingen har ännu gjort någon officiell framstöt. Bland intressenterna uppgavs finnas det svenska börsnoterade skogs- och pappersbolaget SCA, amerikanska investmentbolag och kinesiska Asia Pulp & Paper. Petra vill inte alls kännas vid uppköpsplanerna.  

Det var ju en spekulation från Dagens Industri i vad andra företag har för agenda så det får stå för Dagens Industri, säger Petra Einarsson.   

Istället för uppköpsrykten fokuserar hon på annat. Idag har hon utsetts till Årets Ruter Dam 2018, en hedersutmärkelse som går till den kvinna som befordrats till den mest inflytelserika chefsposten i svenskt näringsliv under det gångna året. Hon tillträdde sin tjänst som koncernchef i januari.

Jag är väldigt stolt och ödmjuk inför att få den här utmärkelsen för det är verkligen betydelsefullt för mig. Ruter dam bidrar med mycket.  

Ruter Dam är ett chefsutvecklings- och mentorprogram som grundades 1987 och Petra gick själv deras utbildning 2004 och är nu mentor till en adept, något hon tycker är mycket lärorikt.  

Hon har haft tre områden som hon fokuserat särskilt på sedan hon tillträdde i början på året.  

Det hon fick börja med var att komma iland med den stora investeringen som gjorts vid bolagets anläggning Gruvön i Grums. En investering som har ökat i kostnader sedan första planen presenterades men som nu går enligt plan och där produktionen kommer att starta på allvar i mars-april nästa år.  

Vi tittar på alla risker utifrån säkerhets-, tid- och kostnadsperspektiv och just nu är det grönt ljus på alla tre.  

Det andra hon fokuserat på är att få till en stabil produktion då bolaget enligt Petra haft vinstvarningar från 2015 på grund av olika produktionsrelaterade problem. För att råda bot på detta har bolaget i juni lanserat sitt Production Excellence program.  

Nu har vi fått alla initiativ på plats och har hittat balansen vad huvudkontoret ska göra och vad bruken ska göra. Alla säger att nu ska vi verkligen leverera på det här.  

Det tredje fokusområdet handlar om innovationer, Petra nämner produktutvecklingsnyckeltalet det vill säga hur stor andel av faktureringen som borde investeras i utveckling av nya produkter.  

— Ett företag som Billerud Korsnäs borde ha ett produktutvecklingsnyckeltal på 15 till 20 procent av faktureringen. Vi ligger idag på storleksordningen 5 till 7 procent så vi har tappat i innovation. 

För att komma upp i innovationstakt har bolaget antagit ett program på saker de vill ha gjorda med utvecklingschef Magnus Wikström i spetsen. Petra berättar också att de som en del i detta arbete från den 1 oktober har omorganiserat sig i med tre divisioner och att produktutveckling ska ligga direkt ute på de dessa.  

— Det kommer göra att vi får en kundstyrd organisation där vi fattar snabbare beslut och tar produktutvecklingen snabbare till marknad och kund. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11