Direktrapport från Scanpack
I Benelis monter finns vin och vattenflaskor men det intressanta är inte innehållet utan etiketten på utsidan som innehåller NFC-teknik, near field communication, det vill säga samma teknik som när du öppnar hotellrummet genom att hålla kortet vid dörren. Genom att läsa av etiketten med mobilen kan konsumenten få upp mer information. Det finns också möjlighet att känna av om korken har öppnats och då kan konsumenten få annan information, till exempel serveringsförslag.
— Kunderna tycker det är jättespännande och nu har fått några kunder som vill testa detta, säger Günther Dieroff utvecklingschef på Beneli.
Han berättar att det som annars växer mest är det bolaget kallar monitoring, som ett intilligent plåster som kan användas för att övervaka till exempel hjärtrytmen hos en person.
Marcus Persson är säljansvarig hos Svenska Allen som arbetar med industriell märkning. Han visade gärna upp avancerade etiketteringsmaskiner som är bra på att märka på knepiga ytor men även har inbyggd kamera för att leta upp rätt ställe att etikettera.
— Vi har börjat arbeta med att integrera olika system för märkning på ett standardiserat sätt.
Han berättar att det varit bra tryck särskilt på bläckstrålesidan under senaste året.
Bolaget har ett 20-tal anställda men letar nu ny personal både på teknik och försäljning men det är svårt hitta rätt kompetens.
I BL Products monter står vd Peter Lundin och berättar att företaget har sex anställda men räknar med att växa till cirka tio personer de närmsta åren.
För några år sedan bytte de huvudleverantör av utrustning till PFM.
— Det har inneburit att vi har fått många nya intressanta maskiner och kan satsa på nya marknader, säger Peter Lundin.
Cyklop lockade med möjlighet att köra racersimulator men även med spännande maskiner.
— Det är god efterfrågan på maskiner för bruksmaterial, säger Per-Anders Trollsfjord vd på Cyklop.
Särskilt märker han en efterfrågan på sträckfilmsmaskiner men han även ett ökat intresse för bandningssidan.
I BioBags monter står Kjell Ivar Bache, vd och koncernchef. Han berättar att företaget expanderat kraftigt, från 2014 till 2018 har bolaget dubblat omsättningen från 200 till 400 miljoner norska kronor. I tillägg till de komposterbara materialet som har varit bolagets fokus har de nu även recirkulerat material
— Det är den strategiska ändringen som har varit den största för oss de senaste åren att vi har breddat oss.
Företaget expanderar nu också geografiskt från idag åtta länder till elva bland annat ska de starta i Kanada och Österrike. Kjell Ivar Bache berättar att de kommer att satsa på ökad egen kapacitet framöver men även att köpa in kapacitet.
— Vi tittar just nu på en handfull företag som vi är intresserade av att köpa.
På mässan har det varit stort intresse för bolagets påsar för frukt och grönt.
I Omrons monter står en robot för fyllning av flaskor. Det intressanta är att maskinen har AI som kan hjälpa den hantera störningar utan ingrepp från operatören.
— Den kommer att släppas under hösten, det är första gången den visas upp i Sverige, säger Martin Brolin.
Andra nya produkter som är på gång är satsning på samarbetande robotar som har visionsystemet inbyggt i roboten.
För att kunna erbjuda kunderna helhetslösningar har bolaget det senaste året satsat mycket på förvärv av andra företag inom robotar, visionsystem och system för avläsning av streckkoder eller QR-koder.
Oscar Hugoson står i Scanfills monter och han tycker att samhällsdebatten hamnat lite snett.
— Plast är inte bara något som hamnar i havet utan plast är bra till många saker det finns många varianter av plast.
Scanfill Sheet EVOH är den senaste nyheten i ett brett sortiment av miljövänliga förpackningsmaterial som även är livsmedelsgodkända. Folien kan produceras med upp till sju lager, inklusive en syrebarriär för krävande applikationer.
Det bolaget fokuserar på för framtiden är att utveckla ytterligare inom olika barriärer men även på nedbrytbar plast till de applikationer där det är användbart. De investerar just nu ganska mycket i maskinkapacitet. De har precis installerat en helt ny granulatextruder och har en ny större foliemaskin på väg in.
I år är första gången som företaget Dustcontrol ställer ut på Scanpack och de tycker att mässan har varit över förväntan enligt Sidney Melin. Företaget säljer utrustning för samla upp damm som till exempel punktutsug och centraldammsugare och de menar att inom förpackningsindustrin uppkommer mycket damm.
— Vi står på två ben, stationära anläggningar och mobila.
De har satsat en del på livsmedelsgodkänd utrustningar den senaste tiden och fler produkter på gång inom den kategorin framöver.
Bolaget har 160 anställda varav 90 i Sverige.
Anders Yllfors är vd för Boxon och finns i bolagets stora monter.
— Vill erbjuda våra kunder vårt Packaging concept där vi kombinerar våra tidigare självständiga tjänster till ett komplett erbjudande. Vi har sett att kunderna vill ha en helhet.
Bolaget satsar också mycket på digitala verktyg och även hur företaget kan hjälpa kunderna att bygga upp egna webbplattformar.
Hållbarhetsfrågan är också något som Anders tror kommer att komma mer framöver, allt från hållbar material till fyllnadsgrad hos lastbilar.
På mässan visar Boxon också ett nytt rostskyddskoncept, BoxCor, där rostskyddet är integrerat i förpackningsmaterialet.
I Nolatos monter står Saga Fagerlind som arbetar inom bolagets del Nolato Cerbo som fokuserar på läkemedelsförpackningar där de nu lanserar ett barnskyddat lock.
— När det gäller morgondagens förpackningar har vi precis tagit fram förpackningar baserade på sockerrörsråvara. Den finns inte på marknaden än, säger Sara Fagerlind.
Tittar man ännu längre fram tror hon att det blir mer elektronik i förpackningarna, de har börjat titta på en lösning där man via en app i sin telefon kan se om en läkemedelsburk har öppnats och man kan se hur mycket som är kvar i burken.
Tomas Moqvist är vd för Teltek som producerar kontrollutrustning för industrin med allt från vägning till röntgen. De satsar nu särskilt på sitt datainsamlingssystem för att se hur produktionen går i realtid.
Företaget har 25 anställda och finns i Örebro.
Peter Frank är platschef för Multichecks svenska verksamhet. På mässan visade de vågar och röntgenutrustning. Det är en verksamhet som växer kraftigt.
— Jag började 2013 i bolaget i Sverige. Då var vi 2 personer och omsatte 2 miljoner och nu är vi 9 personer och omsätter nästan 26 miljoner.
Under året har bolaget blivit certifierat enligt ISO 9001 och 14001 och bolaget planerar nu att bli certifierade för kalibrering och verifiering av vågar i slutet av 2018 eller början på 2019.
Ropack ägs sedan ett år av syskonen Hanna Larsson Davinski och Niklas Larsson. Hanna berättar att det varit mycket kunder och rätt kunder under mässan. Och även företaget går bra.
— Vi är inne i en expansiv fas bland annat söker vi säljare och mekanisk konstruktör. Vi har dessutom nu öppnat två nya marknader, både Finland och Danmark, säger Hanna.
Mikael Bohlin hos E Bohlins Maskiner presenterade sin snabbaste limpistol och den använder inte tryckluft utan är elektromagnetisk.
— Vi har varit med ganska länge och det är vår huvudstyrka.
Det som kommer nu är att koppla upp maskinerna via olika sätt bland annat wifi eller gsm för att underlätta för kunderna att gå mot Industri 4.0.
I Logimarks mycket stora monter står säljdirektör Carl-Axel Roth och visar en helt ny maskin som kan skapa färg på rostfritt stål.
Men bolaget har mycket annat som är nytt.
—Nu har vi skapat en maskinavdelning som fokuserar på att bygga större, helt kundanpassade system. Därför har vi anställt nya konstruktörer och en ny projektchef för maskindivisionen. Vi har levererat specialmaskiner tidigare men nu får vi högre kapacitet.
I samband med mässan passade företaget även på att lansera sin nya digitala värld där kunden kan skapa sina etiketter från ax till limpa direkt via nätet.
I samband med mässan passade företaget även på att lansera sin nya digitala värld där kunden kan skapa sina etiketter från ax till limpa direkt via nätet. För att gränssnittet mot kunden ska vara så enkelt som möjligt har det krävts ett år av programmering.
Fredrik Turzik koncernchef för Miller Graphics tycker mässan varit bra. Under det senaste året har de lanserat sina tre affärssegment Image Carriers, Print Supplies och Digital Solutions där det sistnämnda är det nyaste där de vill hjälpa sina kunder digtalt bland annat med VR-teknik.
Nu har de även organiserat om verksamheten med olika regioner bland annat Miller Graphics Nordic, Eastern Europe och Africa.
— Vi har kunder som är i de olika regionerna så vill bli ett bättre stöd till våra kunder. Dessutom kan detta göra oss mer effektivare och ge ett bättre internt flöde.
Mats Strand på Strand Packaging menar att det är mycket fokus från kunderna på miljöfrågor.
—Det är mycket diskussion om olika typer av kartongkvaliteter och vad som är miljövänligast.
Han berättar att de fått en del nya kunder och även befintliga kunder som växer. De är nu 15 personer men planerar att anställa ny produktionspersonal.
Under sommaren har de investerat i en helt ny limmaskin som nu är i drift för att öka kapaciteten.
TPS Rental System jobbar med hopfällbara IBC-behållare. Magnus Henry ville särskilt lyfta fram en behållare med en säck inuti. Genom denna så kan man både fylla på och tömma ut produkten utan att syre kommer in. Magnus menar att det går bra för företaget och att de växer med 15-20 procent per år.
— En nyhet är att bolaget under året fått en ny delägare i det danska företaget Kirk, säger Magnus Henry.
Patrik Johnsson är vd för Solserv och vill visa på att bolaget levererar helhetslösningar med många olika typer av förpackningsmaskiner allt från flowpack till vakuumkammarmaskiner.
I Korea och Japan har tekniken med små komposteringsanläggningar funnits i flera år men nu börjar intresset vakna även i Sverige och Solserv marknadsför nu en sådan maskin.
— Vi hjälper kunderna packa sin mat och matspillet hjälper vi dem kompostera på 24 timmar. Detta är den del som växer snabbast hos oss nu. Vi tar hit produktionen av maskinen till Sverige och ska leverera ut till hela Europa.
Bolaget tittar på framtida förvärv för att bli ännu starkare.
Carsten Skoube representerar Accon. Under de senaste åren har bolagen köpt flera företag nu senast Swede Rehandling Systems. Under året har företaget också blivit certifierat enligt ISO 9001. Bolaget har länge fokuserat på bigbags vilket stått för 80 procent av omsättningen. Tidigare har man även haft annat material som till exempel lastpallar som de sålt vid efterfrågan men nu breddar man sig.
– Nu skapar vi en självständig division Material handling där vi har ett brett produktsortiment bland annat storboxar, pallar och IBC. Det betyder att kunderna bara behöver en leverantör vilket är mer effektivt, förklarar Carsten Skoube.
I Marvacos monter står vd Antti Mikkilä som tycker det varit en bra mässa:
— Här finns hela värdekedjan från tryckerier till varumärkesägare så det är lätt att diskutera tillsammans med marknaden. Vi är därför mycket nöjda med mässan.
Marvaco har tidigare i Finland lanserat sitt serviceutbud för utvidgat färgområde EGP, Expanded Gamut Printing. Finska tryckeripartners har introducerat denna service och nu är det även dags för i Sverige i samarbete med Marvacos tryckeripartners.
En annan nyhet är att från den 1 januari 2019 tillträder Jan Viberg som ny General Manager för den svenska delen.
Artikeln är en del av vårt tema om SCANPACK 2018.