Ett smörgåsbord av förpackningsupplevelser
Scanpack 2018 närmare sig med stormsteg! Mässan är fullbokad och fulladdad med nyheter. Scanpack satsar stort på att erbjuda en fullödig totalupplevelse för besökaren, mellan varven på mässgolvet. Det erbjuds ett smörgåsbord av föredrag på två scener och dessutom introduceras Scanpack Academy som ska ge en djupare förståelse för utvecklingen inom förpackningsområdet.
Mässhallarna på båda planen är sedan länge utsålda. Det kan dock dyka upp avhopp som ger de som ställt sig på tur att komma in som utställare på mässan. Men då ska man ha tur.
– Det är fullbokat på alla håll och kanter, säger Anna Lena Friberg, Affärsansvarig för Scanpack.
På närmare 17 500 kvadratmeter mässgolv i två plan kommer 460 utställare att visa upp det senaste som förpackningsindustrin har att erbjuda. Årets mässa kommer att ha sex fokusområden som väl speglar vad som är mest aktuellt i branschen: Smart Industry, Tryck, Material, Design & Branding, Hållbarhet och E-handel. Scanpack uppskattar att omkring 15 000 personer kommer att besöka årets mässa.
– Det roliga med mässan är att man ser hela branschen komprimerat under fyra dagar, i alla dess olika delar. Det är här branschen samlas, säger Anna Lena.
Att förpackningsbranschen genomgår en stor förändring i och med digitaliseringen, har inte undgått någon.
– Det kommer att påverka alla branschens aktörer och naturligtvis kommer detta att uppmärksammas på Scanpack.
Håller ställningen
Scanpack är norra Europas största förpackningsmässa och går vart tredje år. Mässan behåller trots att konkurrensen på mässfronten hårdnat sin ohotade ställning. Det internationella inslaget av utställare är stort och då tänker vi inte bara på utställare från våra nordiska grannländer.
– Inslaget av utställare från de baltiska länderna ökar varje år och i år är för första gången två företag från Grekland med. Även från Turkiet kommer flera utställare, därifrån har intresset varit stort. Sedan har vi också långväga utställare från bl a Japan, Kina och Taiwan, säger Pernilla Sandberg i Scanpacks projektteam.
Superbrandscenen
Seminarieprogrammet är omfattande och i år görs för första gången en storsatsning med en scen mitt på mässgolvet på nedre plan i B-Hallen.
– Vi kallar den Superbrandscenen och där har vi samlat alla våra key-note speakers. Föredragen är på både svenska och engelska av internationellt erkända auktoriteter med anknytning till förpackningar, och så naturligtvis en och annan inspirationstalare. Vi börjar första dagen med Marcus Oscarsson som kommer att analysera det svenska valet och vad utgången kan ha för betydelse för svensk industri. Jag måste också nämna veckans sista talare som är Colin Moon, antropolog, som kommer att göra en betraktelse över oss som svenskar. Det blir en humoristisk och lättsam avslutning på veckan, säger Anna Lena.
Pack@lunch
Men där finns också en scen på plan 2 som heter Speakers Stage. Där blir det en blandning av svenska och utländska föredragshållare men med en klarare anknytning till ett särskilt material eller tjänst som erbjuds på marknaden. Första mässdagen som är en tisdag den 23 oktober, håller Iggesund Paperboard ett Pack@lunch-seminarium på denna scenen i samarbete med Packmarknaden.
Scanpack Academy
Men det är inte nog med detta. I år introducerar Scanpack också begreppet Scanpack Academy. En serie kostnadsfria utbildningsseminarier som täcker in alla mässans fokusområden.
– Man kan sitta en hel dag i "skolbänken" eller bara delta på enstaka "lektioner".
För den som är särskilt intresserad av digitaltryck ges också ett gyllene tillfälle att lära sig mer om detta i Visutech Digital Academy. Bakom föreläsningarna står Visutech, representant för digital tryckteknik från HP i Skandinavien.
– Några andra saker som också kan nämnas är ett område på mässgolvet som heter Creative Packaging. Där har vi samlat nya förpackningsmaterial och kreativ förpackningsdesign och finns också en lounge där man mingla och sitta ner prata med nya affärskontakter.
Prisutdelning
- Tidningen Packaging Europe har också valt att förlägga sitt årliga Packaging Sustainability Summit till Scanpack i år. Den 23 oktober bjuder de på en rad spännande föreläsningar av representanter från ledande varumärkesägare och förpackningsföretag som Coca-Cola, Nestlé, Procter & Gamble, Iceland Foods, Danone Waters och Tetra Pak. I samband med det delar de också ut priset i deras årliga tävling Packaging Sustainability Awards. De har fått in över 100 bidrag till tävlingen. Prisutdelningen sker på Superbrandscenen på tisdag eftermiddag, säger Anna Lena.
Ja det finns otroligt massa att göra på Scanpack som ni märker. Och då har vi inte berättat om Turbo Talks, Black Friday, Pack for Party och mycket annat skoj som händer i mässans regi.
– Dessutom har utställarnas sina egna aktiviteter på eller utanför mässan. Rekommendationen är att så fort som möjligt surfa in på mässans hemsida och redan nu börja planera för ert mässbesök, avslutar de båda i Scanpacks projektteam.
Källa: https://scanpack.se
Artikeln är en del av vårt tema om SCANPACK 2018.