23948sdkhjf

För första gången i Sverige!

En av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer i utlandet gästar för första gången Sverige som talare. Möt Johan Bodén som tillsammans med Carl Sturén byggde upp livsmedelsföretaget Chumak i Ukraina. Idag gör han affärer i en helt annan del av världen, för produktion av förpackade livsmedel.

Ukrainas Chumak revolutionerade livsmedelsindustrin med moderna förpackningar på 1990-talet och blev snabbt hela landets favoritprodukter inom förädlade inhemska produkter såsom ketchup, majonnäs, pasta, dressing, konserverade grönsaker, tomatjuice, solrosolja och mycket annat.

De som följer med i Packmarknaden har kunnat läsa artiklar om Chumak och nu kommer Johan Bodén, uppvuxen i Stockholm, till sin hemstad för att berätta sin historia och ge svenska livsmedelsföretag råd hur man gör för att etablera sig på nya outforskade tillväxtmarknader.

Vi fångar Johan Bodén på en linje från Vietnam där han sedan två år tillbaka bor. Hans familj från Ukraina har nyligen anslutit och i bakgrunden hörs en hund skälla som också fick följa med.

– Ja det är här jag lever nu och här som jag tillsammans med nya affärspartner är igång med att bygga upp en ny spännande verksamhet för livsmedelsföretag som vill in på marknader i Sydostasien, säger han.

Jag och Carl är fortfarande delägare i Chumak till en tredjedel, men inte längre operativa i företaget, mer än det gäller att stödja företaget i vissa strategiska frågor. Resten av bolaget ägs av Stockholmsbaserade East Capital och Ukrainabaserade Dragon Capital. De tog över Hans Rausings majoritetsägande för några år sedan. Då hade vi jobbat ihop i 12 år och han tyckte inte att han kunde tillföra så mycket mer. Det var en fantastisk ynnest att få gå i Hans Rausings skola. Det ska sägas att det inte bara var en dans på rosor. Han är en mycket driven affärsman. Förutom sitt affärsmannaskap hjälpte han oss med sitt rika kontaktnät och det öppnade många betydelsefulla dörrar för oss.

Hur kom ni i kontakt med Hans Rausing och hur fick ni honom att intressera sig för ert företag?

– Han hade precis sålt Tetra Pak, var omkring de 70 och hade väl egentligen tråkigt. Timingen var perfekt. Jag hade hört ett tal av honom på radion när han utnämndes till hedersdoktor vid Lunds Universitet. Han sa "Young men Go East" och det var ju precis det vi gjorde. Tack vare kontakter på Tetra Pak som vi hade kunde jag skriva ett brev till honom och fick audiens att komma och presentera vårt företag. Han var mycket imponerad av vad vi gjorde och bestämde sig för att hjälpa oss.

Er historia och bedrift har uppmärksammats i svensk affärspress. Men det är första gången du är med som talare på ett event i Sverige. Varför tar du dig omaket att resa över halva jordklotet för att tala på PACK POINT NORDIC?

– För det första för att jag fick frågan. Sammanhanget och målgruppen är rätt. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter till svenska livsmedelsföretag som står i begrepp att etablera produktion utomlands, framförallt vill jag berätta hur fördelaktigt det just nu är att etablera tillverkning i Ukraina. Jag känner mycket för Ukraina, det är mitt andra hemland. Landets befolkning brottas just nu med stora svårigheter på grund av den inre konflikten och med Ryssland. Jag vill också berätta för svenska livsmedelsföretag och varumärkesägare om den nya möjligheten som mitt företag innebär att etablera sig på marknader i Sydostasien. Jag samarbetar här med Tetra Pak. Att jag sedan fyller år i anslutning till konferensen är en bonus. Inte minst för min mamma som bor kvar i Stockholm. Hon är överlycklig för att jag kommer hem till min födelsedag. Vi träffas inte lika ofta nu när jag bor i Vietnam.

Missa inte chansen att lyssna på Johan Bodén, Key note speaker på Pack Point Nordic den 18 april på Cirkus i Stockholm! Anmäl dig på http://packpointnordic.se

Läs mer om de svenska entreprenörerna Johan Bodén och Carl Sturén i svensk affärspress.

https://www.va.se/nyheter/2017/05/12/den-osannolika-historien-om-hur-2-svenskar-kan-dra-in-500-miljoner-per-ar--pa-att-driva-ketchup-fabrik-i-ukraina/

https://www.svd.se/svensk-ketchupeffekt-i-ukraina

Se mer om eventet Artikeln är en del av vårt tema om PACK POINT NORDIC 2018.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063