IKEA öppnar upp för tryckt elektronik
IKEA visar intresse för tryckt elektronik som ett sätt att spara pengar och göra sina produkter smartare. Som ett första steg att testa den nya tekniken initierar IKEA en tävling eller utmaning om vem som kan komma upp med den bästa lösningen inom området Digital Kommunikation och E-Etiketter.
Det rapporterar AIPA i sitt senaste nyhetsbrev. En del av IKEAs arbetssätt är att utforma och producera produkter som kan säljas på ett stort antal marknader, för att undvika produktversioner och för att hålla kostnaderna nere. I linje med detta arbetssätt tittar man nu på Elektroniska Etiketter, som kan visa olika produktinformation beroende på vilken marknad de säljs på.
Tanken är att bifoga en "tom" e-etikett i produktionen, som kan aktiveras vid en punkt i värdekedjan där produktens destination är känd. Det innebär att e-etiketten måste kunna kommunicera för att utlösa visning av information, som antingen laddas ner eller lagras.
När en gång är aktiverad måste displayen kunna behålla sin information, som innehåller komplex, betydande text och symboler i romerska och icke-romerska bokstäver. Etikettstorlekar varierar beroende på produkt men har upp till 15 cm långa sidor. Möjliga tillvägagångssätt innefattar, men är inte begränsade till, pixelerade skärmar, elektrokroma displayer eller lösningar med olika materialskikt.
Med utvecklingen av teknik som kommunicerar med exempelvis smartphones eller plattor, vill IKEA undersöka möjligheterna för digitala kommunikationsbärare som en del av verksamheten. Detta kan vara, men är inte begränsat till, hårdvara som RFID eller NFC-teknik, programvara med appfunktion eller tekniska tjänster som stöder IKEA:s kunder och / eller förbättrar IKEA-upplevelsen.
Huvudsyftet med utmaningen är att skapa nya sätt att skapa kundvärde, som inte är möjligt med nuvarande analoga kommunikationsbärare, för att bättre kunna betjäna kunder, öka effektiviteten i försäljningen, förbättra värdekedjan och diversifiera IKEA-kunden kommunikation.
För mer information och utmaningsformuläret, kontakta Andrew Manly på AIPIA andrew@aipia.info