23948sdkhjf

Hallå där!

Sohrab Kazemahvazi, Director of Innovations, Stora Enso, är en av talarna på Stockholm e-pack & Logistics.

Vad ska du tala om?

Jag ska tala om e-handels förpackningar; vad konsumenter tycker om dessa samt de olika krav som ställs på dessa från e-handlare. Vi har ”skuggat” mer >100 konsumenter och besökt >20 e-handlare och byggt djupa insikter i både ”pain points” och ”pleasure points”.

Hur kommer det sig att detta ämne är aktuellt just nu?

E-handel har alltid varit ett aktuellt ämne för oss men nu börjar vi se en allt större mognadsgrad och efterfrågan kring förpackningens roll i e-handeln. Många e-handlare har historiskt inte haft förpackningen i fokus men nu börjar alltfler inse att förpackningen är deras första fysiska kontakt med konsumenten och hur otroligt viktigt förpackningen är i att kommunicera varumärket och trigga återköp.

Vad tycker du om dagens förpackningar för e-handel?

I stort är det ju standardförpackningar, ibland med något mer intressant grafisk layout. I många fall är de inte optimerade för att skapa en stark kundupplevelse eller för att uppnå en snabb och effektiv hantering i packcenter.

Vad skulle du helst vilja se för förändring/förbättring?

Det finns många områden inom vilket förpackningar för e-handel kan förbättras. Dels i konsumentinteraktionen för att skapa en ”strulfri” förpackning som är lätt att transportera hem, öppna, återvinna och i vissa fall skicka tillbaka. Dels i e-handlarnas logistik där den måste vara lätt att lagerföra, packa och lågt antal varianter men ändå hög möjlighet till att anpassa/”branda” förpackningen för olika behov eller varumärken.

Hur kan en konferens bidra till bättre lösningar?

Förhoppningsvis kan konferensen bidra till nya idéer och diskussioner för lösningar genom att involvera flera olika aktörer såsom e-handlare, förpackningsleverantörer, logistikpartners, varumärkesägare m.m.

Källa: http://sthlmepacklogistics.se

Se mer om eventet

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095