Huhtamäki expanderar på kinesiska marknaden
Med förvärvet utvidgar Huhtamäki sin tillverkningkapacitet till östra Kina och stärker sin förmåga att betjäna kunder som arbetar i norra Kina.
– Jag är väldigt glad att kunna att tillkännage detta förvärv, säger Jukka Moisio, VD för Huhtamäki Oyj. Det stärker vår verksamhet i Kina betydligt, både geografiskt och ur kapacitetssynpunkt, vilket gör att vi kan betjäna våra kunder ännu bättre i framtiden.
Förvärvet består av två tillverkningsenheter i Shanghai och Tianjin, med totalt cirka 200 anställda. Produktsortimentet från de enheter som förvärvas liknar Huhtamäkis nuvarande produktsortiment i Kina, inkluderande pappersmuggar för varma och kalla drycker, förpcknigs för livsmedel, snabbmat och glassbägare.
Nettoomsättningen i det förvärvade bolaget uppgick 2016 till ca 19 miljoner euro och Huhtamäki betalar 15 miljoner euro för verksamheten på skuldfri bas. Verksamheten blir en del av Huhtamäkis affärssegment Foodservice Europe-Asia-Oceania. Transaktionen förväntas vara genomförd inom en till två månader, efter att tillämpliga registreringsskyldigheter hos myndigheter i Kina har uppfyllts.
– Vi har en ambitiös tillväxtstrategi, säger Eric Le Lay, Executive Vice President, Foodservice Europe-Asia-Oceania. Detta förvärv konsoliderar vår verksamhet i Nordasien och erbjuder goda möjligheter att öka tillväxten. Dessutom förbättras vår täckning av den stora marknaden i Kina vilket är bra för våra kunder.
Fotnot: Huhtamäki skrivs internationellt Huhtamaki, men vi har här valt att använda skandinavisk stavning.