23948sdkhjf

Intervju med Ravindra Parasnis

Grafiska Företagen har fått ny VD från förpackningsbranschen. Ravindra Parasnis kommer från Stora Enso Packaging där han tidigare var VD. I en intervju presenteras han för organisationens medlemmar.
Ravindra Parasnis kommer från förpackningsbranschen och nyfikenheten kring vem han är och hur han tänker inför det nya uppdraget är stort. Vi ställde fem snabba frågor för att känna den grafiska industrins nya företrädare på pulsen.

1. Vad är det som lockar med det nya uppdraget?

– Först och främst möjligheten är att vara med och påverka. Grafisk industri förändras otroligt mycket och är en väldigt utmanad bransch. Jag vill medverka till att ge medlemsföretagen bra möjligheter att konkurrera på en global marknad. Det är företagen själva som skapar sina förutsättningar, men det finns områden där det är effektivare att arbeta tillsammans som bransch för att stärka konkurrenskraften. Det andra är förstås att få ta sig an en helt ny roll. Att vara VD för Grafiska Företagen skiljer sig från att vara VD i ett förpackningsföretag. Det ska bli spännande att lära sig nya arbetsuppgifter och utveckla verksamheten framåt.

2. Vad gjorde du innan du började på Grafiska Företagen?

– Jag har jobbat i förpackningsbranschen i nästan tjugo år. De senaste nio åren som VD för Stora Enso Packaging som tillverkar förpackningar av wellpapp. Ungefär lika lång tid var jag på säljsidan i Tetra Pak i Asien och USA. Innan jag började på Stora Enso var jag Asienchef på Exportrådet, där uppgiften var att hjälpa företag som ville expandera på den asiatiska marknaden.

3. Vad vill du bidra med som företrädare för den grafiska industrin?

– Huvuduppgiften är att arbeta med det som stärker kundernas, dvs. våra medlemmars konkurrenskraft. Jag tror det finns ett behov att utveckla och driva branschfrågor på ett tydligare sätt, att lyfta fram branschens samhällsnytta, företagen med sina anställda men också produkterna. Jag tror också det finns ett utrymme att stärka förbundets roll som kunskapsnav och att bli en ännu tydligare talesperson i frågor som rör branschen. Min bakgrund i industrin ser jag som en tillgång i sammanhanget. Jag har säkert en del att lära om hur organisationsvärlden fungerar men företagsvärlden är min hemmaplan. Jag är väl insatt i de utmaningar företag står inför idag. Det tror jag kan ge mig trovärdighet som talesperson, både i branschen och i omvärlden.

4. Vilka erfarenheter tar du med dig från industrin?

– Först och främst ett tydligt kundfokus. Man måste vara fokuserad på kunden i alla lägen, det är bara så man blir långsiktigt framgångsrik. Industrin präglas av knivskarp konkurrens vilket gör att vi hela tiden måste anpassa oss till nya krav och förväntningar. Mitt ledarskap har präglats av kontinuerlig förändring, ett förhållningssätt som jag tar med mig till Grafiska Företagen. Industrin har också lärt mig vikten av att vara offensiv, man kan inte sitta och vänta, utan man måste ta initiativ. Något som jag tror är nog så viktigt i en branschorganisation. En annan erfarenhet är vikten av att skapa nätverk och allianser. Vi lever i en allt komplexare värld där man som enskilt företag kan ha svårt att hävda sig och man måste ingå i flera nätverk och konstellationer för att utvecklas och synas. Grafiska Företagen har redan påbörjat en sådan resa genom samgåendet med Arbio, samarbetet inom Industrin tar matchen mm men det här är ett område som säkert kan utvecklas.

5. Om du får välja tre ord som beskriver ditt ledarskap?

– Jag är lösningsorienterad, har ett bra affärssinne och ett tydligt kundfokus.

Vi välkomnar Ravindra och önskar honom lycka till med sitt nya uppdrag för den grafiska industrin!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063