23948sdkhjf

Scanpack står för dörren

Välkommen till en tidning – Packad med nyheter! Scanpack står för dörren och branschen samlas till en mässa som upplever ett större sug än någonsin. Det lovar gott för alla utställare. Nu håller vi tummarna för att det blir den publikfest som vi alla har längtat efter.
Scanpack är Skandinaviens svar på Interpack. Mässan går bara vart tredje år och det skapar naturligtvis höga förväntningar. Scanpackteamet har arbetat hårt för skapa förutsättningar för att årets Scanpack ska bli den bästa Scanpack på mycket länge. Som utställare bär vi också ett ansvar för att marknadsföra mässan i våra nätverk och bidra till att det finns upplevelser utöver det vanliga för besökarna.

Jag är nyligen hemkommen från ett besök på FachPack, den tyska förpackningsmässan som rullar varje år, bortsett från Interpack-åren. Interpack aviserade för en tid sedan att den framgent kommer att arrangeras vart tredje år istället för vart fjärde. Hur skulle det se ut om Scanpack tog beslutet att återkomma vartannat år istället för vart tredje? Skulle den kunna behålla sin dragningskraft? Ja, jag tror absolut det. Förpackningsbranschen blir allt mer internationell och det är viktigt att vi ger alla som ser Skandinavien som en intressant marknad en plattform här att bekanta sig med marknaden. Mångfald skapar utveckling. I år tvingades Scanpack tacka nej till en rad utländska utställare som anmält sitt intresse för sent.

På samma sätt tar sig svenska företag i allt större utsträckning till mässor i andra länder. Man har på senare år mentalt utvidgat sin hemmamarknad. På FachPack träffade jag mer än ett svenskt företag som för första gången ställde ut på mässan. Innovativa, växande och lönsamma Wellplast var ett av dem. Wellplast menar att det är nu internationell tillväxt, d v s export, som är det enklaste sättet att skapa tillväxt för dem och att FachPack var en klockren mässa för dem. Konkurrensen på FachPack är benhård. Det gäller att som utländsk utställare på något sätt vara unik för att kunna hävda sig mot de tysktalande tillverkarna. Und natürlich – gern ein bisschen deutsch sprechen.

Jag ska inte här in min ledare uppta er tid med att berätta om allt vad som finns att se på Scanpack. Det finns det gott om utrymme för längre in i tidningen. Men jag vill ändå passa på att bjuda in till vårt branschmingel på torsdagen efter mässans stängning, kl 17.00. Vi ser fram emot att träffa dig som läser Packmarknaden i vår monter B06:24.

Till vår monter kommer jag också att bjuda in personer på mässan för webbsända intervjuer under mässdagarna. Vi kommer att ha en liten studio på andra våningen. Kom med tips till vår monter på personer som ni tycker borde få lite mer ”air-time”.

I detta nummer träffar ni också vår nye krönikör Per-Stefan Gersbro. Han är numera en fri konsult som gör lite vad han tycker är kul. Vi är mycket tacksamma att han vill reflektera över branschens fortsatta utveckling i vartannat nummer av Packmarknaden. Per-Stefan, känner nog dom flesta till, etablerade näringslivsklustret Packbridge och fick också vårt hederspris Packmarknaden Award för sin branschgärning på Scanpack för tre år sedan.

Nej nu börjar utrymmet ta slut och det är dags att släcka lampan. Ledaren är alltid det sista jag skriver innan vi går till tryck och det brukar bli i elfte timmen. Hoppas att detta nummer blir till belåtenhet. Vi är själva ganska nöjda med resultatet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062