23948sdkhjf

Berghs förpackningsdesignar för UNICEF

BillerudKorsnäs och UNICEF ställer studenter på Berghs School of Communication inför en spännande, kreativ utmaning – att förpacka den känsla som kan få fler att stödja UNICEF i välgörenhetsarbetet runtom i världen.


BillerudKorsnäs har samarbetat med Berghs School of Communication sedan 2010. Syftet är att sporra studenternas kreativitet och att väcka intresset för förpackningslösningar hos framtidens designers, kommunikatörer och beslutsfattare. Samarbetet började som en årlig tävling och har idag utvecklats till en integrerad del av heltidsutbildningarna Grafisk design och Produktionsledning.

Årets upplaga, Packchallange:15, genomförs under september och oktober. Berghs-studenterna ställs inför en spännande kreativ utmaning – hur kan man på bästa sätt förpacka den känsla som kan få fler att hjälpa UNICEF i välgörenhetsarbetet runtom i världen?

UNICEF:s uppdrag är att stärka barns rättigheter, ett arbete som finansieras helt genom frivilliga bidrag från privatpersoner och företag. Ett sätt att samla in pengar är att sälja så kallade fältprodukter, till exempel vaccin, vattenreningstabletter, skolmaterial och myggnät.

Produkterna säljs i en webbshop och i butiker under vissa kampanjperioder. Som tack för bidraget kan köparen få ett gåvokort, den som vill kan sedan ge bort detta som till exempel julklapp eller födelsedagspresent. Uppdraget till studenterna är att ta fram en ny lösning med koncept, förpackningslösning och design som kommunicerar nyttan med gåvan, hur pengarna används och som samtidigt motiverar till att stödja.

Slutpresentationen av Berghs-studenternas lösningar kommer att ske den 29 oktober. Läs mer om Packchallange:15 på www.packchallenge.se
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062