Det är ett tillägg i en särskild lag från 2003 som innehåller det nya förbudet mot överförpackning, uppger China Dailys nätupplaga. Sedan januari 2009 finns i Kina en förordning, Excessive Packaging Ordinance, som reglerar storleken på en förpackning i förhållande till dess innehåll; alltför stor andel så kallad headspace är inte tillåtet. Onödigt många skikt av förpackningsmaterial ska också undvikas, och priset på förpackningar för produkter inom segmenten alkohol, kosmetika och exklusivare livsmedel ska hållas nere. Den nya lagen kräver att producenterna förpackar sina produkter på ett sätt som är ”anpassat till innehållets kvalitet, storlek och kostnad och som resulterar i mindre förpackningsavfall”. Dessutom ska, vid utvecklandet av nya förpackningar, särskild hänsyn tas till att den i sig inte är skadlig, är nedbrytbar och återvinningsbar.I de flesta andra länder finns en lagstiftning som är ett skydd för konsumenten, och innebär att konsumenten inte får luras eller lockas till köp med förpackningar som är större än vad som krävs.