23948sdkhjf

En inspirerande dag om livsmedelsförpackningar

Hur kommunicerar man en produkts själ på förpackningen? På seminariet Livsmedelsförpackningar i Lund den 31 maj berättar Karin Wagner hur vinproducenterna förändrat utseendet på sina förpackningar för att ge sina produkter en ny image och nå nya målgrupper.Karin Wagner, Chalmers, avslöjar vinets ikonografi.
Karin Wagner är doktor i Konst- och bildvetenskap vid Chamlers och jobbar bl a som handledare åt doktorander i digital gestaltning. Inom ramen för projektet ”Den (o)hållbara förpackningen” har hon studerat vinförpackningarnas förändrade bildspråk eller ikonografi.– Från de traditionella vinetiketterna med släktgodset på vingården i centrum symboliserande familjeanor och tradition har helt nya bildspråk etablerats för att signalera andra budskap om vinets karaktär. Vi har sett exempel på alltifrån skojiga djur till cyklande kvinnor, stiliserade miljöer som fönsterjalusier och livsmedel som pasta. Marknaden för vin har breddats och nya sätta att nischa sin produkt har vuxit fram, berättar Karin Wagner.Dessutom är förpackningen inte längre nödvändigtvis en glasflaska. Vin i såväl bag-in-box som Tetra Pak-förpackningar och plastflaskor är idag lika vanligt och helt accepterat. Hur har det påverkat ikonografin för vin?Jan Boberg, Scanfill, berättar om produkter som lanseras i det nya förpackningsmaterialet.Nytt material nu i handelnPå Livsmedelsförpackningar kommer vidare ett helt nytt material för livsmedelsförpackning att presenteras. På seminariet kommer Jan Boberg på Scanfill att presentera produkter som lanseras i det nya materialet under året. Innovativa förpackningskoncept bjuds det också på i from av United Pancakes på som just nu tar marknaden med storm, och Ekbergs Emballage som lanserar en helt ny kapsyl för adderat smakinnehålll i dryckesflaskor.Thomas Gårdängen, VD för IT-företaget Crunchfish lär oss allt om QR-koder och Svensk Dagligvaruhandels Per Baumann talar om ”Att vara... en vara eller förpackning”. Hans föredrag är ett inläggför den efterföljande paneldebatten som kommer att handla om hur vi underlättar för nya produkter med förpackningen som en bärande och vital del av konceptet att nå ut i handelns hyllor.På detta ämne har Märit Beckeman forskat. Hennes föredrag ”Förpackningsutveckling – en möjlighet till innovationer i livsmedelsssektorn” värmer upp övriga debattörer inför den avslutande paneldebatten. Välkommen till en intressant heldag om livsmedelsförpackningars betydelse.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172