23948sdkhjf

Livsmedelsförpackningar – en dag fylld med idéer

Den 31 maj arrangeras en dag om bara livsmedelsförpackningar på Lunds Universitet. Till seminariet kommer en rad kända föreläsare och experter på förpackningsområdet. Temat är förpackningsutveckling och dagen bjuder på en rad spännande infallsvinklar om hur det går att skapa förpackningar som lyfter produkten ur mängden.Karin Wagner är en av talarna på årets Livsmedelsförpackningar.
Bland talarna märks bl a Karin Wagner, universitetslektor på Chalmers, som kommer att tala om förpackningen som kommunikationsmedel under rubriken ”Flaskan i lådan – Hur talar en bag-in-box om att den innehåller vin”. – Den traditionella vinförpackningen är en glasflaska med naturkork. På senare år har det tillkommit flera nya typer av förpackningar, framförallt bag-in-box, men det säljs även vin i Tetra Pak-förpackningar, plastflaskor och ståpåsar. Vad har detta betytt för den visuella kommunikationen och marknadsföringen av vin? Vilken är de nya förpackningarnas ikonografi och hur har den traditionella förpackningen påverkats?, är frågor som Karin Wagner söker svar på.Karin Wagner undervisar i digital gestaltning och är en av forskarna i projektet ”den (o)hållbara förpackningen”. Där studerar hon strategier som används för att förmedla det ekologiska budskapet till konsumenten via förpackningen.– Kunskap om de strategier som används är värdefull om vi vill kunna påverka konsumenter till ett miljövänligare beteende, säger Karin Wagner, som studerar ett antal livsmedelsförpackningar.Thomas Gårdängen reder ut begreppen om QR-koder.En annan talare fokuserar också på förpackningen som kommunikationsmedel, men med en helt annan infallsvinkel. Det är Thomas Gårdängen, VD på IT-företaget Crunchfisch, som utvecklar lösningar för mobil kommunikationen. Han kommer att tala om ¨Hur man digitalt kan engagera konsumenter via förpackningar¨.– Jag kommer framförallt att uppehålla mig kring QR-koder, det är den standard som idag används för att läsa av förpackningar med mobilkameran. Tillsammans med våra kunder skapar vi hemsidor för läsning på mobil eller läsplatta. Vi driftar hemsidan och analyserar trafiken för våra kunder, säger Thomas Gårdängen.Livsmedelsförpackningar arrangeras för fjärde året i rad av tidningen Packmarknaden och samarbetspartner är även i år Packbridge och Skånes Livsmedelsakademi. För fullständigt program och anmälan besök Livsmedelsforpackningar.se
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.115