23948sdkhjf

Anuga ökade på alla plan

Anuga Foodtec 2012 i Köln befäste positionen som den viktigaste internationella tekniska mötesplatsen för produktion och förpackning av livsmedel. Antalet besökare växte till totalt 42 000 under mässans fyra dagar, en ökning med 25 procent från förra gången 2009, som förvisso var ett år präglat av den globala finanskrisen, men även jämfört med 2006 ökade antalet besökare, då 39 000 besökte mässan.Vackert vårväder mötte de 42 000 besökare som besökte Köln och Anuga Foodtec i slutet av mars.
Besökarna kom från sammanlagt 131 olika länder, vilket vittnar om vilken internationell prägel mässan har, och totalt var 58 procent av besökarna var från något annat land än Tyskland. Bland utländska besökare, som ökade med 16 procent, var ökningen särskilt stark från Östeuropa, med Ryssland, Ukraina, Tjeckien Polen och Turkiet i täten. Bland asiatiska länder märktes en markant ökning av inköpande specialister, särskilt från Kina, Japan, Thailand och Indien. Besökarna gav över lag högt betyg åt Anuga Foodtec i besökarundersökningen, där 83 procent graderade utbudet som bra eller mycket bra. De tre centrala fokusområdena på mässan var hygienisk design, automation och hållbar miljö. Med ökad hygienisk design påverkas livsmedlets kvalitet och hållbarhet, vilket ska öka tryggheten för konsumenter. Ökad automation visar att helheten är viktigare än de enskilda delarna och för effektiva produktionsflöden måste delarna länkas samman. Inom hållbar miljö gavs lösningar för ökad resurseffektiviteten, antingen det handlar om att utnyttja material mer effektivt eller från ett ekonomiskt perspektiv minska användningen av knappa resurser som energi och vatten.Antalet utställare var tio procent fler än förra gången, totalt 1 334, från sammanlagt 41 olika länder, och utställare andra än tyska var för första gången i majoritet på mässan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125