Framtida möjligheter för flexografi
I samband med SweFlex årsmöte arrangerades ett seminarium och minimässa som lockade leverantörer, tillverkare och varumärkesägare i branschens. Temat för seminariet var ”Future Flexo Vision”– ett ämne som blickade framåt och belyste framtiden för tryckning på förpackningsmaterial med trycktekniken flexografi.
Totalt samlades 120 branschrepresentanter med intresse för årets tema. Deltagarna kom från 15 olika länder, deflesta naturligtvis från Sverige men även långväga gäster från bl.a. USA, Tyskland, England, Finland, Danmark, Belgien och Holland besökte seminariet.Dagen inleddes med ett föredrag från varumärkesägaren Cloetta där produktutvecklare Anita Storm höll ett inspirerande tal om hur de arbetar med produktutveckling och konsumentinvolvering. Cloetta beskrev ett projekt som man gjort i samarbete med Acreo där de hade integrerat tryckt elektronik i en displayförpackning så dekoren, i form av ett hjärta blinkade i butik. Det blinkande produktstället hade lanserats för den klassiska godisbiten Plopp och den iögonfallande förpackningen hade gett extra fokus på produkterna, vilket resulterat i 20 procents ökad försäljning på produkten.Seminariet bjöd även på teknik-, process- och materialutveckling från industrins ledande leverantörer och deltagarna kunde ta del av den senaste teknologin från företag som visade upp sina produkter på den minimässa som arrangerades. Dessutom fick flera ledande framställare av klichéer en möjlighet att presentera den senaste teknikutvecklingen för klichéframställning vilket skapar grunden för ett optimalt tryckresultat. Under dagen belystes även miljöfrågan som även är en viktig fråga för tryckeribranschen då det idag förekommer enorma mängder av lösningsmedel som belastar miljön negativt.Sweflex och Broby Grafiska ville därför tillsammans med samarbetspartners visa på potentialen att trycka med vattenbaserade färger på polyeten substrat. Provtryckningenvisade upp ett högklassigt resultat och kunde direkt uppvisa ett resultat som visade vilken valitetsnivå som användning av vattenbaserade färger representerar idag. Provtryckning genomfördes i av den moderna tryckpressen från Fischer & Krecke som finns på Broby Grafiska.Tryckpressen är även utrustats med en smart GPS (Graphic Positioning System) för att minska register korrigerings sekvensen från många hundra meter till under 20 meter. En demonstration av systemet gjordes där ett byte mellan 2 jobb gjordes på mindre än 7 meter. Det blev en lyckad provtryckning och skolan hoppas på att företag i branschen kommer att öka sitt användande av den unika miljön och kommer tillbaka under året för att provtrycka och utbilda personal tillsammans med skolan.– Trycket ökar och flertalet nya samarbetspartners vill ha tillgång till pressen i form av provtryckningar, forskningsuppdrag och skräddarsydda kurser, vilket vi ser som mycket positivt inför framtiden!, menade en engagerad Bo Thulin som ansvarade för SweFlexprogram under dagen.