Tetra Pak sålde för 10 miljarder euro
Tetra Pak ledning kan, lagom till sitt 60-årsfirande under Anuga Foodtec, glädja sig åt en försäljning som under 2011 sprängde tiomiljardsvallen. Under fjolåret sålde förpackningsjätten för 10,36 miljarder euro, vilket är en ökning på fem procent jämfört med föregående år.
Det är förpackningsverksamheten, Packaging Solutions, som stod för det mesta av försälji9ngen, 9,2 miljarder euro, medan Processing Solutions sålde för cirka 1,2 miljarder.Ökningen för förpackningslösningar var tre procent, för processutrustningen hela 23 procent under 2011. I framför allt Kina och övriga Asien, i Latinamerika och Afrika är det en stark tillväxt som har drivit på försäljningen, konstaterar Tetra Pak.– Tack vare vårt långvariga fokus på att utveckla produkter och service som inte enbart uppfyller dagens behov, utan även framtidens, fick vi en fortsatt tillväxt under 2011, trots en utbredd ekonomisk osäkerhet och ökande konkurrens, säger Tetra Paks CEO Dennis Jönsson i en kommentar.Under 2011 lanserade Tetra Pak en rad nya produkter, som förpackningslösningarna Tetra Evero Aseptic och Tetra Brik Aseptic Edge, samt kapsylerna DreamCap, LightCap och HeliCap.På processområdet presenterades Tetra Albrix för sockerupplösning, Tetra Tebel Blockformer för ostproduktion och Tetra Alcip för rengöring. I dagarna lanseras en uppgradering av Tetra PlantMaster, för såväl processdelen som fyllning och packning, med bland annat utvecklad teknik för spårbarhet.Tetra Pak producerade under 2011 167 miljarder förpackningar, som användes till drygt 76 miljarder liter mjölk, juice och andra drycker eller mejeripodukter. Under samma period levererades 520 förpackningsmaskiner och 2 250 processenheter, enligt företagets egen statistik.