Bong satsar på specialförpackningar
Kuverttillverkaren Bong ökar satsningen på sitt så kallade ProPac-sortiment och bildar en ny affärsenhet, Bong Packaging Solutions. Bongs ProPac-sortiment (specialförpackningar) har vuxit med cirka 30 procent om året de senaste åren, och omsättningen uppgick i fjol till mer än 500 miljoner kronor.
Trenden mot ökad distanshandel (till exempel e-handel), snygga och effektiva presentpåsar i detaljhandeln samt ökade krav på säkerhet för vissa försändelser har gjort att efterfrågan på ProPac-produkter vuxit snabbt.Som ett led i att ytterligare förstärka Bongs satsning på tillväxt med sitt ProPac-sortiment har en ny affärsenhet, Bong Packaging Solutions, bildats.Bong Packaging Solutions kommer framför allt att fokusera på tre områden: Presentpåsar och andra lösningar för presentförpackning inom detaljhandeln (Retail Solutions), maskiner och material för att effektivt förpacka produkter som köpts via e-handel eller postorder och sedan ska skickas till kund (e-business/Machinery) samt olika typer av säkerhetsförpackningar (Security Solutions).Källa: Papernet