Offsetinnovation först till Sverige
Göteborgstryckeriet har som ett av två europeiska tryckerier blivit de första att investera i en helt ny typ av offset, som ger ett tryckresultat som är betydligt bättre än konventionellt offsettryck och som dessutom omedelbart efter tryck kan efterbehandlas.– När vi visat tryckresultatet för våra kunder, har de jublat, säger VD Magnus Iversén. Vi ser en otrolig färgintensitet, som inte är i närheten av konventionellt offsettryck. På obestruket papper är den här tekniken outstanding.
Den nya åttafärgaren med H-uv från Komori är en ren nyinvestering, utan att någon annan press byts ut. Dessutom konverterar man om sin Lithrone 540 C till den nya tekniken. H-uv innebär att man trycker med en uv-färg som sedan härdar i mellanspektret av ljus, istället för i det höga spektret som kräver stora mängder energi eller i det låga spektret, där ozon utvecklas.– Komori har testat det här med 80 installationer i Japan, så det känns som en teknik som är beprövad och ändå helt ny när vi nu tar den till Europa, säger civilingenjören Per Lundberg, som är VD på Komoris generalagent Lundbergs Grafiska. Färgen är tre gånger så dyr som vanlig färg, men sedan vinner du på lägre papperskostnad, 22 procent lägre färgåtgång, du använder ingen alkohol eller sprutpulver och du kan köra pressen snabbare. Så totalt sett blir det ett nollsummespel, samtidigt som du får ett helt annat tryck och ett ark som direkt kan efterbehandlas.Göteborgstryckeriet växer. De har nyss byggt till 1500 kvm produktionsyta. – Vi vidareutvecklar och satsar ännu mer på vår förpackningsproduktion. Nu installerar vi en ny limkapselmaskin. Vi ser att det finns goda möjligheter att erbjuda ett annat koncept än vad man traditionellt sett gör i Sverige.– Vi kommer också fortsätta att jobba ännu mer med high quality-jobben. Jag ser en potential i det här segmentet eftersom många kunder är trötta på snabbt och billigt från tryckerier. Vi arbetar med duktiga kunder som vill utveckla sina trycksaker, det är vi bra på. Med denna investering och vårt breda produkterbjudande har vi klart och tydligt differentierat vår position på marknaden, avslutar Magnus Iversén.Källa: AGI