23948sdkhjf

Kundkommunikation nyckeln till tillväxt

Framtiden ser ljus ut för trycksaker. Över 70 procent av beställarna anser att trycksaker kommer fortsätta vara lika viktiga eller bli ännu viktigare framöver. Det visar en färsk undersökning från Canon Europa. Samtidigt framkommer det att bättre information till kunderna skulle kunna ge tryckerier nya betydande affärsmöjligheter då exempelvis 36 procent av beställarna inte känner till print-on-demand.
En ny undersökning från Canon Europa visar att digitaltryckerier inte drar nytta av de tillväxtmöjligheter som ökad kundkommunikation ger. Resultaten presenteras på Drupa 2012 i Canons fjärde Insight Report, med namnet The Bigger Picture. Undersökningsresultaten, som bygger på 420 telefonintervjuer med inköpsansvariga för trycksaker, visar att trycksaker fortfarande värderas högt i kommunikationsmixen. Nära 90 procent anser att professionella trycksaker är viktiga för deras organisation, 15 procent tycker att de är affärskritiska och drygt 70 procent att de kommer bli ännu viktigare eller fortsätta vara lika viktiga framöver.Förbättrad kundkommunikationSamtidigt framgår det av svaren att tryckerier går miste om möjligheter att informera sina kunder om möjligheterna med digitaltryck, vilket resulterar i att beställare kan sakna kunskap om digitaltryckserbjudanden. Exempelvis känner över en tredjedel inte till print-on-demand, trots att kort leveranstid är ett av de viktigaste kriterierna i valet av mediekanaler för marknadsföring. Likaså är en tredjedel omedvetna om möjligheterna med print-on-demand, och nära hälften använder inte riktade direktutskick. Dessutom uppger över hälften av trycksaksköparna att de inte får information om nya tjänster eller alternativ från sin trycktjänstleverantör.Erik Åkenes produktchef för affärslösningar till kontor och grafisk bransch på Canon Svenska, berättar:– Det finns stora möjligheter för tryckerier att utbilda sina kunder om vad tryck kan göra för att öka effektiviteten i deras marknadsföringssatsningar och på så sätt stärka deras varumärken. Trycksaksbeställarna efterfrågar mer utbildning, rådgivning och kreativa förslag. Tryckerier som tar en mer utbildande och rådgivande roll har därför möjlighet att stärka sina kundrelationer och få verksamheten att växa betydligt. Respondenterna i undersökningen är eniga om trycksakers effektivitet. 71 procent upplever att trycksaker är lika eller mer effektiva än andra medier i kommunikationsmixen. Effektiviteten är därför en av de viktigaste anledningarna till att man ser stor tillväxtpotential inom området, liksom den ökade användningen av trycksaker för att stödja marknadsaktiviteter i andra kanaler. Trycksaker anses även vara en viktig komponent i användningen av flerkanalsstrategier, som beställarna ser som det mest effektiva sättet att maximera räckvidd och exponering.Kvalitet viktigareSamtidigt som undersökningen bekräftar vad många redan visste - att valuta för pengarna är det viktigaste kriteriet i valet av leverantör, är det endast 10 procent som uppger att lägst kostnad är det främsta urvalskriteriet. 20 procent uppger istället att de främst prioriterar tryckkvalitet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063