– Både vi och Grazette blev lite tagna på sängen av den enorma försäljningsökningen. Jag har tidigare haft kontakt med blickspårningsföretaget Tobii, vi beslöt att göra en undersökning på hur etiketten påverkar konsumenten. Undersökningen gav rätt häpnadsväckande resultat, menar Fredrik Blomquist, VD på Rolling Optics.Undersökningen genomfördes med den senaste tekniken inom blickspårning (eye tracking). 26 deltagare ställdes framför en butikshylla där tre olika schampoflaskor ställts – Grazettes gamla XL-flaska, Grazettes nya XL-flaska och ett konkurrerande schampo. Undersökningen visade att personerna i undersökningen la 2,8 sekunder på flaskan med hologrametikett, 1,81 sekunder på den gamla XL-förpackningen och 1,55 sekunder på den konkurrerande förpackningen.När det gäller försäljningen kunde man konstatera att:– 50 % valde att köpa det nya XL-schampoot framför den gamla och den konkurrerande produkten.– 86 % valde att köpa den nya XL framför endast den gamla - här finns alltså inte den konkurrerande med.