23948sdkhjf

Packbridge höll första frukostmötet

Packbridge höll i veckan sitt första frukostmöte. Det blev ett välbesökt möte med över ett femtiotal deltagare. På programmet stod ett par intressanta föredrag som beskrev hur man idag kan hantera en stor mängd förpackningsdekor och hur man kan köpa in tjänsten etikettproduktion, var helst i världen man som beställare har sin produktion.Ulf Nordgärd, BEAB, berättar om företagets framgångsrika koncept Baghera.
Per-Stefan Gersbro, VD i det nybildade näringslivsklustret Packbridge, hälsade alla välkomna och kunde glädjande meddela att Packbridge nu på kort tid samlat ett 50-tal medlemmar. Intresset för samverkan mellan företag i förpackningskedjan är stort och Packbridge kommer att fylla en viktig funktion för att överföra kunskap mellan de olika aktörerna i förpackningskedjan, menade Per-Stefan.Mötet hölls i Flextrus lokaler i Lund, historisk mark för den förpackningskunnige, och Per-Stefan som en gång själv varit marknadschef på det anrika Åkerlund & Rausing på den tiden det begav sig var fylld med tillförsikt för framtiden.– Detta är ett historiskt möte då vi åter samlar förpackningskompetens på den plats där Sveriges framgångar som förpackningsnation en gång startade. Det är med stor ödmjukhet som vi tar oss an uppgiften att fungera som katalysator för alla goda idéer och innovationer som finns i de förpackningsföretag som idag verkar i södra Sverige, säger Per-Stefan Gersbro.Vad kunde efter detta passa bättre än att Per Nyström, VD för Flextrus, en arvtagare till det som en gång var Åkerlund & Rausing, berättade om företaget som idag är en av Europas ledande tillverkare av flexibla barriärmaterial. Per som dessutom mottog Packmarknaden Award tidigare i år för sin insats som ledare för Flextrus och tillika är ordförande i Packbridge.– Flextrus har på kort tid genom organisk tillväxt och förvärv vuxit till ett företag med en omsättning på en miljard kronor. Med ett brett kunderbjudande är vår ambition att växa i Europa samtidigt som vi är nära våra kunder på de lokala marknaderna, säger Per Nyström.Ett företag som kommit i ropet är Collabra. Dess grundare Fredrik Hultin berättade i korthet vad som attraherar större varumärkesägare att lägga ansvaret för sin layout av förpackningsdekor på Collabra. En strukturerad process vid framställning av nya dekorer eller uppdatering av befintliga dekorer, med stöd av egenutvecklade webbaserade IT-system, är det som fött Collabras framgångar.Från BEAB, etikettspecialisten från Borås, berättade Ulf Nordgärd att framtiden är det som mest påminner om en figur i Djungelboken – Baghera. Och namnet kanske inte är så dumt för företaget kan med konceptet Baghera i princip leverera etiketter var i världen man än har sin tillverkning. Även i detta fall är ett webbaserat IT-system det centrala.– Med Baghera kan vi följa med våra kunder ut i världen och garantera dem det som är det mest kritiska i deras produkttillverkning, etiketten. Det är det sista som sätts på produkten eller förpackningen, och som gör produkten säljbar. Här måste all information om produkten finnas för att den ska bli en säljbar produkt. Vi ser till att det fungerar oavsett vem som för tillfället har fått uppdraget att tillverka produkten. Allt fler företag väljer att outsourca ansvaret för etikettering till oss och vi kan leverera, säger Ulf Nordgärd.Mötet avslutades med ett föredrag från Invest in Sweden om möjligheter att knyta nya affärskontakter i Europa på en förestående resa och naturligtvis mingel mellan medlemsföretag, som inte annars så ofta träffas i informella sammanhang.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109