Asiatiskt genombrott för Micvac
MicVac, det svenska företaget som utvecklat en unik teknik för uppvärmning av färdigrätter, har tecknat ett licens- och partnerskapsavtal med japanska Dai Nippon Printing, DNP. Avtalet gäller i första hand Japan och Sydkorea och öppnar dörren till en jättelik marknad.
Redan för två år sedan knöts de första kontakterna mellan parterna i samband med Tokyo Pack, med assistans av Invest Sweden. Den kontakten ledde fram till det avtal som nu har undertecknats på Sveriges ambassad i Tokyo.”Detta partnerskap ger oss tillgång till marknaderna i Japan och Korea, vilka vi inte skulle ha möjlighet till att ta sig in på själva. Marknadspotentialen är enorm, bl a säljs ca 3 miljarder Bento lådor (förpackade luncher) per år bara i Seven-Eleven butikerna i Japan”, säger Johan Zetterberg som är VP Business Development vid MicVac, enligt ett pressmeddelande.Den japanska partnern DNP är ett jättelikt konglomerat inom den grafiska branschen, och har drygt 35 000 anställda och ett stort internationellt nätverk för försäljning och produktion.Toshiyasu Miyano, Deputy General Manager inom DNP:s förpackningsverksamhet, säger med hänvisning till de kontakter som knöts på Tokyo Pack 2008:”MicVac teknologin visade sig vara mycket intressant för många av våra kunder och vi hoppas inom en snar framtid kunna göra nya affärer med MicVac-teknologin.”MicVacs teknik ger konsumenten kyld färdigmat och företagets kunder är producenter av färdigmat, till vilka bolaget erbjuder en tillagningsmetod samt förpackningslösningar. Förpackningen har en integrerad ventil, som ger bekvämlighet för konsumenten genom den jämna uppvärmningen och färdigsignalen – och en visselsignal som anger att maten är klar.