23948sdkhjf

Värdera varumärket rätt

Vad är ett varumärke värt? Den frågan kan man nu få vägledning att avgöra med hjälp av en ny ISO-standard för värdering av varumärken. Bakom standarden ISO 10668 ligger SIS, Swedish Standards Institute.
Standarden ska hjälpa företag och analytiker att hitta rätt värde på varumärken. Idag är värderingarna av varumärken av varierande utformning och kvalitet. Dessutom tar många bolag inte alls upp varumärken som en tillgång/värde i sina bokslut.– Många företag på börsen är värderade till flera, ibland bortåt tio gånger mer än vad som sägs i bokslutet. Mycket av skillnaden handlar om varumärkets värde - men det tas inte över huvud taget upp i företagets redovisning, säger Jan Treffner, chef för immateriella frågor på PwC och ordförande i den svenska arbetsgruppen.Resultatet av standardiseringsarbetet är en 16 sidor långt dokument som bland annat innehåller flera olika metoder för värdering, som passar för olika tillfällen. Personerna bakom standarden hoppas att ISO 10668 inom några år ska vara den dominerande standarden för värdering av varumärken– Ett mål med att utveckla standarden är att fler analytiker ska få upp ögonen för vad som faktiskt skapar värde i företag. De som sitter på ett värdefullt varumärke kan idag inte visa hur värdet gått upp eller ner. Standarden är bland annat tänkt att sätta fokus på värdet av att göra löpande analyser av varumärket, säger Jan Treffner.?
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063