Hologrametiketter profilerar närproducerade livsmedel
Hologrametiketter kan användas för att profilera närproducerade livsmedel. Det menar Rolling Optics och Innventia som ligger bakom kreativa hologrametiketter.– Etiketterna garanterar de närproducerade livsmedlens äkthet samtidigt som även mindre producenter kan sticka ut på hyllan, säger Beatrice Buzsaky Johansson, Innventia.
små kvantiteter. För att hålla nere kostnaderna faller valet ofta på
enkla men funktionella förpackningar. I konkurrensen med livsmedel från
större kedjor gäller det att synas på hyllan, speciellt då
närproducerade livsmedel förutom högre kvalitet ofta även har ett högre
pris än de masstillverkade.– Vi ser ett stort behov
hos mindre producenter att marknadsföra sina produkter på ett bättre
sätt. När jag kom i kontakt med Rolling Optics såg jag de dubbla
vinsterna med att ta fram en etikett tillsammans med dem, så att vi kan
erbjuda de mindre producenterna en möjlighet att verkligen stå ut på
hyllan samtidigt som vi skapar ett igenkännande. Dessutom gillar jag
verkligen att det är ett högteknologiskt hologram som får representera
det närodlade och genuina och garantera dess äkthet, säger Beatrice
Buzsaky Johansson, som arbetar med förpackningar på Innventia.Etiketten
finns för fyra olika typer av livsmedel – mejeri, fisk, kött samt en
allmän märkning. Leverantörerna köper etiketten direkt från Rolling
Optics. Etiketten kommer att finnas tillgänglig från slutet av januari.–
Etiketterna hjälper till att lösa två stora problem för leverantörer
idag – det ena är självklart att fånga konsumentens uppmärksamhet i
butik, men den andra kanske ännu viktigare aspekten är att garantera
produktens äkthet. Idag har piratkopierade produkter spritt sig även
till livsmedelsbranschen, säger Fredrik Blomquist, vd för Rolling
Optics.