Ny strategi understyks med ny logga
Finska Walki Group har under det senaste året ändrat sin organisation och antagit en ny strategi. För att understryka att nya vindar blåser har en ny logotyp lanserats, som ska symbolisera att man samarbetar med kunderna och samtidigt skyddar deras förpackade produkter.
turkosblå nyans, och nu med gemena bokstäver och en linje som binder
samman företagsnamnet. Till detta kommer en tagline som
förkunnar: ”Your Business Covered”.
- Den har naturligtvis en dubbel mening, säger koncernchef Leif Frilund,
och syftar på att man producerar material som i förpackningar utgör
fysiska skydd för produkter. Lika viktigt är omtanken och skyddet av
kunderna, och förståelsen av deras behov.
Som Packmarknaden, i den senaste utgåvan, redan har berättat har Walki
Group indelats i ett moderbolag med fem nya dotterbolag − i Finland,
Tyskland, Kina, Storbritannien och Sverige.
Samtidigt har en sedan snart ett år ny strategi tagits fram. Denna
bygger i korthet på koncernens riktigt starka sidor, som långsiktigt
partnerskap med kunderna, innovationer som utgår från deras behov,
konkurrenskraftiga tillverkningsprocesser, en motiverad personal som
tar ansvar samt en betydande tillväxt.
Walki satsar, men gör samtidigt besparingar. Enligt Projekt 400 är
målet att omsättning per anställd ska öka från 300 000 till 400 000
euro och kostnaderna minskas med 10 procent av omsättningen. Samtidigt
som 130 anställda har sagts upp, görs investeringar på 5 miljoner euro
i fabrikerna i Valkeakoski och Jakobstad.