Färre färger ger billigt kvalitetstryck
När andra erbjuder avancerad teknik med en bred palett av färger till förpackningstrycket, går Unilever Foods mot strömmen och minskar antalet specifika tryckfärger från flera hundra till blott sex färger. Det projekt, Rainbow, man genomfört tillsammans med konsultföretaget LFH sänker kostnaderna och ger miljöfördelar.
Det är de egna livsmedelsförpackningarna, omkring 200 av de enklare,
som Unilever har haft i åtanke. Man har resonerat enligt devisen ”Less
is More”, att det inte behövs så många färger för att förse en
förpackning med ett tillräckligt attraktivt tryck.
Tekniken i Rainbow baseras på ett färgharmoniseringssystem, Chapter 1,
och är varumärkesbyrån LFH:s eget. Part i projekte5t har varit tyska
förpackningstryckeriet Rahning som genom fört de praktiska testerna.
Dessa har visat att metoden är kostnadseffektiv, och att soillet i
tryckprocessen minskar radikalt med betydande besparingar som resultat.
Matthew Daniels, Unilever Foods ansvarige för projektet, säger i en kommentar:
− Arbetslaget var helt tagna av resultatet − ingen kunde riktigt tro
att en sådan kvalitet kunde uppnås med användandet av sex färger, med
tanke på att tryckare i många fall har använt gott och väl hundra.
Revolution är ett starkt ord att använda, fortsätter Daniels.
- Men det är exakt vad det handlar om här, kostnadsbesparingarna det resulterar i blir minst sagt betydande!